Jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihto
Jarrupalat ovat osa autoissa käytettyjä levyjarruja. Jarrupalat koostuvat teräksistä tukilevyistä, joiden kitkamateriaali on sidottu levyjarrun jarrulevyä päin olevaan pintaan.
Toiminto
Jarrupalat muuttavat ajoneuvon kineettisen energian lämpöenergiaksi kitkan kautta.
Kun painat jarrupoljinta, auton hydraulinen jarrujärjestelmä aktivoituu. Hydrauliyksikkö lähettää sitten jarrunestettä jarrulinjojen kautta jarrusatulaan luoden painetta jarrusatulan mäntään. Satulat puristavat jarrupalat jarrulevyjä vasten aiheuttaen kitkaa ja hidastaen ajoneuvoa.
Levyjarruissa on yleensä kaksi jarrupalaa levyä kohden, molemmat toimivat yhdessä. Ne pysyvät paikoillaan ja niitä käytetään pyörän napaan kiinnitetyllä jarrusatulalla. Kilpailusatulat voivat kuitenkin käyttää jopa kuutta jarrupalaa eri kitkaominaisuuksilla optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Materiaalin ominaisuuksista, ajoneuvon painosta ja ajonopeuksista riippuen levyjen kulumisasteet voivat vaihdella. Jarrupalat on yleensä vaihdettava säännöllisesti (riippuen jarrupalojen materiaalista). Useimmat jarrupalat on varustettu anturilla, joka varoittaa kuljettajaa, kun se on tehtävä. Jarrupalojen vaihto. Aina ei tarvitse mennä huoltoliikkeeseen vaihtamaan jarrupalat, monet harrastajat vaihtavat jarrupalat itse autotallissa.
Kuinka ymmärtää, että jarrupalat ovat kuluneet ja ne on vaihdettava?
Yleinen tekniikka on tehdä lohkoon pieni keskiura, jonka mahdollinen häviäminen kulumisen vuoksi osoittaa lohkon käyttöiän päättymistä. Muita menetelmiä ovat ohuen, pehmeän metallineulan työntäminen uraan niin, että jarrut (kulumisen vuoksi) näkyvät kuuluvasti.
Palojen materiaaliin voidaan lisätä myös pehmeä metallinen kulutusliuska, joka sulkee sähköpiirin, jos jarrupala kuluu ohueksi, syttyy varoitusvalo kojelautaan.
Jarrupalat viheltävät. Tämä tapahtuu yleensä siksi, että jarrupalat ovat kuluneet ja ne on vaihdettava. Jarrujen aikana kuuluva viheltävä tai kirkuva ääni voi kuitenkin johtua myös muista syistä. Viheltävä ja kirkuva ääni voi olla merkkejä suuremmasta ongelmasta, joka voi vaarantaa sinut ja ajoneuvosi. Kannen kuluneiden lohkojen yleisimmät syyt ovat:
Likaiset jarrut – Vaikka jarrupalat ovat edelleen toimintakunnossa, jarrupalojen ja -levyjen väliin jäänyt jarrupöly aiheuttaa silti vinkuvaa ääntä. Vaikka jarrupöly ei itsessään ole välitön vaaran aiheuttaja, se voi vaurioittaa jarrupalat ja -levyt aiheuttaen lisävaurioita, ja se tulee poistaa mahdollisimman pian.
Alhainen voitelu – Jarrut tarvitsevat kunnollista voitelua, jotta auton hidastamiseen tarvittava kitka on vain oikeissa paikoissa. Jos jarrun osat menettävät voiteluaineensa (tai jos jarruneste on saastunut), saatat kuulla kiljuvan äänen, kun osat hankaavat toisiaan vasten. Oikea voitelu auttaa estämään jarrujen lisävaurioita.
Katso video: Jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihto:
Toiminto
Jarrupalat muuttavat ajoneuvon kineettisen energian lämpöenergiaksi kitkan kautta.
Kun painat jarrupoljinta, auton hydraulinen jarrujärjestelmä aktivoituu. Hydrauliyksikkö lähettää sitten jarrunestettä jarrulinjojen kautta jarrusatulaan luoden painetta jarrusatulan mäntään. Satulat puristavat jarrupalat jarrulevyjä vasten aiheuttaen kitkaa ja hidastaen ajoneuvoa.
Levyjarruissa on yleensä kaksi jarrupalaa levyä kohden, molemmat toimivat yhdessä. Ne pysyvät paikoillaan ja niitä käytetään pyörän napaan kiinnitetyllä jarrusatulalla. Kilpailusatulat voivat kuitenkin käyttää jopa kuutta jarrupalaa eri kitkaominaisuuksilla optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Materiaalin ominaisuuksista, ajoneuvon painosta ja ajonopeuksista riippuen levyjen kulumisasteet voivat vaihdella. Jarrupalat on yleensä vaihdettava säännöllisesti (riippuen jarrupalojen materiaalista). Useimmat jarrupalat on varustettu anturilla, joka varoittaa kuljettajaa, kun se on tehtävä. Jarrupalojen vaihto. Aina ei tarvitse mennä huoltoliikkeeseen vaihtamaan jarrupalat, monet harrastajat vaihtavat jarrupalat itse autotallissa.
Kuinka ymmärtää, että jarrupalat ovat kuluneet ja ne on vaihdettava?
Yleinen tekniikka on tehdä lohkoon pieni keskiura, jonka mahdollinen häviäminen kulumisen vuoksi osoittaa lohkon käyttöiän päättymistä. Muita menetelmiä ovat ohuen, pehmeän metallineulan työntäminen uraan niin, että jarrut (kulumisen vuoksi) näkyvät kuuluvasti.
Palojen materiaaliin voidaan lisätä myös pehmeä metallinen kulutusliuska, joka sulkee sähköpiirin, jos jarrupala kuluu ohueksi, syttyy varoitusvalo kojelautaan.
Jarrupalat viheltävät. Tämä tapahtuu yleensä siksi, että jarrupalat ovat kuluneet ja ne on vaihdettava. Jarrujen aikana kuuluva viheltävä tai kirkuva ääni voi kuitenkin johtua myös muista syistä. Viheltävä ja kirkuva ääni voi olla merkkejä suuremmasta ongelmasta, joka voi vaarantaa sinut ja ajoneuvosi. Kannen kuluneiden lohkojen yleisimmät syyt ovat:
Likaiset jarrut – Vaikka jarrupalat ovat edelleen toimintakunnossa, jarrupalojen ja -levyjen väliin jäänyt jarrupöly aiheuttaa silti vinkuvaa ääntä. Vaikka jarrupöly ei itsessään ole välitön vaaran aiheuttaja, se voi vaurioittaa jarrupalat ja -levyt aiheuttaen lisävaurioita, ja se tulee poistaa mahdollisimman pian.
Alhainen voitelu – Jarrut tarvitsevat kunnollista voitelua, jotta auton hidastamiseen tarvittava kitka on vain oikeissa paikoissa. Jos jarrun osat menettävät voiteluaineensa (tai jos jarruneste on saastunut), saatat kuulla kiljuvan äänen, kun osat hankaavat toisiaan vasten. Oikea voitelu auttaa estämään jarrujen lisävaurioita.
Katso video: Jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihto: