Millaiset nastarenkaat kannata valita?

Millaiset nastarenkaat kannata valita?
Sekä nasta- että ympärivuotisten renkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin kesärenkaiden, joten ne ovat suunniteltu käytettäväksi alhaisissa lämpötiloissa.

Nastarenkaat tarjoavat parhaan pidon myös jäällä ja pakatulla lumella. Nastat ovat kevyet, pienet metallipiikit, jotka ovat kiinnitetty kulutuspintaan. Ne auttavat murtautumaan lumen ja jään peittämien teiden läpi ja takaavat paremman pidon.
Nastat vaativat lisää urasyvyyttä, joten nastarenkaiden kokovaihtoehdot ovat rajalliset. Nastarenkaat ovat meluisempia kuin kitkarenkaat. 60-luvun alussa syntyi nykyinen kovametallikärjellä varustettu nastarengas. 

Nastarengasta valittaessa kannattaa tutkia, minkä tekniikan perusteella ja miten nastat on sijoitettu renkaaseen, koska esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa ja mutkissa renkaat voivat menettää pidon ja auto karkaa käsistä. (sivuttaispidon menetys). 



Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 nastarengas nastarengas tuo äärimmäistä turvallisuutta ja se on kehitetty Pohjoismaiden ankariin talviolosuhteisiin.

Tuplanastateknologia
Maksimaalista turvallisuutta jäällä ja lumella
Keskialueen nastat parantavat kiihdytys- ja jarrutuspitoa. Olkapääalueiden tähden muotoisia nastoja on kierretty 180 astetta, jotta nastojen reunat ovat aina optimaalisessa asennossa nastan osuessa tiehen. Tämä maksimoi pidon mutkissa ja kaistanvaihdoissa sekä antaa erinomaista sivuttaispitoa ja ajettavuutta. Optimoidun nastojen sijoittelun ansiosta ääni on miellyttävä ja ajomukavuus lisääntyy.

Eco Stud 10 -konsepti
Parempi jääpito, vähemmän tien kulumista
Eco Stud 10 -konseptissa yhdistyvät ilmavaimennusteknologia, nastan alla oleva kumityyny ja entistä paksumpi pohjamateriaalikerros. Ilmatila nastan alalaipan keskellä pehmentää nastaiskua ja vähentää tien kulumista. Nokian Hakkapeliitta 10:n käyttöikää on lisätty parantamalla nastojen kiinnitystä. Nastojen alla olevan lisäkumin ansiosta nastat kiinnittyvät tiukasti ja pysyvät kiinni pidempään.

Nokian renkaat ovat myös lisännyt nastojen määrää ja niiden sijoittelua on mukautettu koon mukaan. Esimerkiksi suosituimmassa koossa 205/55 R16 on 16 prosenttia enemmän nastoja edelliseen malliin verrattuna.

Lue lisää Nokian Hakkapeliitta 10:stä täältä.

Nokian Tyres Nokian Hakkapeliitta 9 tarjoaa uuden funktionaalisen nastakonseptin. Maailman ensimmäinen, patentoitu tuplanastateknologia antaa moitteeton jarrutus- ja kiihdytyspidon lisäksi ylivertaisen pidon kaarteissa ja ohitustilanteissa niin jäisen liukkaalla kuin lumisella tiellä. Hakkapeliita 9 on rengas, jonka avulla autoilijat voisivat liikkua turvallisesti, vaikka keli ja pitotaso yllättävästi muuttuvat. Keskialueen nastoilla maksimoidaan vankka pitkittäispito jarrutuksessa ja kiihdytyksessä, jota tukevat optimaalisella muodollaan niin nastarunko, nastan alalaippa kuin myös kovametallia oleva nastan keskiosa. Keskinastan pitkittäissuuntaa vastaan leveä kovametallitappi tuo maksimaalisesti pitopinta-alaa ja mahdollistaa parhaan mahdollisen pitkittäispidon. Merkittävä uusi innovaatio löytyy nastojen rungon yläosasta. Nastarungon yläosa on viistetty, minkä ansiosta nasta kykenee tunkeutumaan aikaisempaa syvemmälle jäähän, mikä kohentaa entisestään jarrutus- ja sivuttaispitoa. Olkapääalueiden nastat on kehitetty tuottamaan ensiluokkaista sivuttaispitoa, jota kaivataan varsinkin kaarreajossa liukkaalla alustalla. Nastan runko ja laippa on erilainen kuin keskinastoilla ja kolmihaarainen kovametallitappi on muotoiltu toimimaan tehokkaasti sivuttaisvoimaa vastaan. Ajoneuvon kaartaessa, nastan pitosärmä kohtaa aina mahdollisimman suuren osuuden ajoalustasta, mikä maksimoi sivuttaispidon. Liukkaalla kelillä autoilija koe tämän teknisen oivalluksen parantuneena ja tarkkana ohjaustuntumana.
Kaikki nastat sijoitetaan ja asemoidaan tarkkaan suunniteltuun paikkaansa uusinta teknologiaa hyödyntävällä nastoituslaitteistolla. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu ja räätälöity kokokohtaisesti.





Continentalin uuden IceContact ™ 3 renkaan kanssa valo markkinoille ainutlaatuinen nastakonsepti - ContiFlexStud-nasta


ContiFlexStud™ -kuminasta takaa entistä paremman pidon, enemmän ajomukavuutta, vähemmän tien kulumista, rengasmelua ja nastojen irtoamista.
Nastarungon kehittyneen kumikotelon ansiosta tienpintaan hankautuu vähemmän metallia – jolloin myös ääni vaimenee. 




Hankookin uusimmista nastarenkaista voidaan mainita Winter i*Pike X W429 ja Winter i*Pike RS2 .

Näissä renkaissa käytetään innovatiivista nastatekniikkaa.  
Enemmän nastoja, enemmän pitoa jäisellä tienpinnalla.
Pumppunastat vähentävät melua, parantavat pitoa ja varmistavat tehokkaan jarrutuksen.






Goodyear käyttää uusinta Arctic Eagle Claw-nastateknologiaa, 2021 vuoden UltraGrip Arctic 2-henkilöautorenkaissa ja UltraGrip Arctic 2 SUV- katumaasturirenkaissa.


Pohjoismaissa ja Baltian maissa kuljettajat tarvitsevat renkaat, jotka takaavat erinomaisen suorituskyvyn ja pidon ankarissa ja jatkuvasti muuttuvissa talviolosuhteissa.

Erinomaisen suorituskyvyn lisäksi jäällä ja lumella UltraGrip Arctic 2-renkaalla ajo on mukavampaa verrattuna edeltäjään.
Noise Control – 9 % alhaisempi melutaso - 9 % vähemmän sisämelua edeltäjään verrattuna optimoidun nastojen jakauman ja uuden nastatyynyn ansiosta, joka vaimentaa melua nastan osuessa tiehen.

Arctic Eagle Claw -nastan terävä tapin muoto tuottaa Goodyearin mukaan optimaalisen pidon jäällä ja innovatiivinen kiinnitysjärjestelmä parantaa nastan renkaassa kiinni pysymistä, minkä ansiosta suorituskyky jäällä säilyy renkaan koko käyttöiän ajan. Tämän lisäksi nastojen määrää on lisätty ja niitä on nyt jopa 220 rengasta kohden.

Tämä tarkoittaa, että Goodyear UltraGrip Arctic 2-renkaassa on 13 %* parempi jarrutuskyky jäällä verrattuna seuraavaksi parhaaseen kilpailijaan.









Michelin tarjoaa uusinta nastateknologiaa X-ICE® NORTH 4-mallissaan. 
X-Ice North 4 on suunniteltu tarjoamaan erinomaista jarrutuskykyä ja ohjattavuutta jäisillä teillä sekä pienempää rengasmelua, joka lisää ajomukavuutta – näitä kaikkia ominaisuuksia yhdessä ei ole yleensä nastarenkaissa.


MICHELIN X-Ice North 4 SUV-renkaan nastojen sijoittelussa on hyödynnetty matemaattista algoritmia, minkä ansiosta nastamelu on aiempaa alhaisempi.

Edeltäjäänsä verrattuna X-Ice North 4:ssä on kolmion muotoiset nastat litteiden nastojen sijaan, jotka uppoavat täydellisesti jään sisään paremman pidon saamiseksi. Renkaassa on myös erimuotoiset kuviopalat, joiden pituus ja leveys eroavat toisistaan ja tämä lisää ajomukavuutta.



250 NASTAA YHDESSÄ RENKAASSA! ERINOMAINEN KIIHDYTYS JA JARRUTUS JÄÄLLÄ.
Nastallisen X-Ice North 4 -renkaan kulutuspintakuvio on erityisesti suunniteltu niin, että siihen mahtuu suuri määrä nastoja sekä kulutuspinnan keskelle että reunoille.



Renkaassa on yhteensä 22 samansuuntaista nastoitusriviä (vain 10 riviä X-ICE North 3:ssa), jokainen nasta parantaa pitoa ja jarrutuskykyä jäällä ja minimoi melua.
WRC-rallista inspiraationsa saaneet nastat tarjoavat pitoa ja kestävää suorituskykyä.

Uusimman sukupolven nastojen ja uuden pintakuvion yhdistelmän ansiosta MICHELIN X-ICE NORTH 4 -renkaalla on erittäin pitkä käyttöikä.

Nastateknologia: MICHELIN X-ICE NORTH 4 -renkaassa käytetään teräsnastoja. Nastojen muotoilu ja nastan/pintakuvion vuorovaikutus on optimoitu, joka takaa maksimaalisen pidon jäällä lain määräyksiä kunnioittaen.

Matemaattisiin algoritmeihin perustuvan suunnittelun ansiosta nastat on sijoitettu niin, että renkaan pito on optimaalinen ja sen melutaso on alhainen.
Tuloksena on talviaikaan optimaalinen ajomukavuus märillä ja kuivilla teillä. Nauti matkanteosta talvella mukavilla ja hiljaisilla renkailla.

Lopulta voidaan sanoa, että jos suinkin budjetti mahdollistaa valitse autoosi nastarenkaat suurempien rengasvalmistajien ja tunnettujen merkkien joukosta, ​​koska suuremmilla valmistajilla on pitkäaikainen kokemus, enemmän rahaa kehittää jatkuvasti uusia ja parempia teknologioita. Tämä takaa, että renkailla on turvallista ja mukavaa ajaa.

Jos premium-renkaiden ostovaihtoehtoja ei kuitenkaan ole, voit harkita ostamista seuraavien keskitason rengasvalmistajien nastarenkaita kuten: Nankang, Sailun