Sähköauton lataus kotona - kotilaturit ja -asemat

Sähköauton lataus kotona - kotilaturit ja -asemat
Tässä artikkelissa keskitymme sähköauton lataamiseen kotona ja siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon laturia ostettaessa.
Olipa sinulla sähköauto tai ladattava hybridi, ennemmin tai myöhemmin harkitset kotilatauspisteen tai laturin asentamista. Ei ole ihme, että sähköauton latausaseman edut ovat paljon suuremmat kuin kustannukset. Tässä artikkelissa annamme sinulle muutamia vinkkejä, jotka kannattaa ottaa huomioon jos hankit latausasemaa tai laturia kotiin.

Mieti, miten käytät laturia.

Sähköautojen latureita on 3 päätyyppiä. kiinteä latausasema (seinälaturi ilman johtoa) tai ei-kiinteä latausasema (seinälaturi kiinteästi kiinnitetyllä johdolla) tai kannettava laturi.
Suosittelemme ensin miettimään, missä, milloin ja miten haluat käyttää latausasemaasi. Haluatko ladata sähköautosi vain kotona, vai onko mahdollista, että haluat ottaa latausaseman mukaan matkalle tai vaikkapa kaverin luo?

1. Kiinteä latausasema (seinälaturi ilman johtoa)
 

Kiinteässä seinälaturissa ei ole kiinteästi kiinnitettyä latauskaapelia (kuva 1), mutta siinä on pistoke latauskaapelille, joten tarvitset erillisen latauskaapelin (kuva 2) ja kytket sen itse seinälaturin pistokkeeseen. Latauskaapeli on kuitenkin ei-kiinteässä laturissa (kuva 3). Tämän tyyppisissä seinälatureissa on pistorasia latauskaapelin kytkemistä varten, joten kaapelin on oltava saatavilla aina, kun lataat.
Kuva 1


Kiinteän latausaseman edut (seinälaturi) :Ne ovat pienempiä ja kompaktimpia kuin ei-kiinteät latausasemat (jossa on seinälaturiin integroitu johto). Tämä tarkoittaa, että ne on myös helpompi asentaa ja latauskaapelia ei ole kiinnitetty latausasemaan, joten voit asentaa latauskaapelin milloin tahansa ja vaihtaa sen tarvittaessa.
Halvempi: Kiinteät latausasemat ovat yleensä halvempia kuin ei-kiinteät laturit, koska niiden mukana ei tule latauskaapelia, joten sinun on joko hankittava sellainen itse tai ostettava erikseen.





 
Kuva 2 Latauskaapeli
Ongelmallista niille, jotka usein unohtavat johdon jonnekin: Jos tiedät, että sinulla on vaikeuksia muistaa kantaa latauskaapelia mukanasi, sinun kannattaa ehkä käyttää ei-kiinteää kaapelilla kytkettyä latauspistettä.

Jos olet unohtanut latauskaapelin esimerkiksi töihin tai ystävän luo, et voi kytkeä autoasi laturiin ja ladata sitä kotona.


2. Ei-kiinteä latausasema johdolla (seinälaturi)

Sähköautojen ei-kiinteä kotilaturi on seinäasennukseen tarkoitettu sähköajoneuvojen latauslaite, johon on kiinnitetty sähköjohto, jonka voit kytkeä autoon.


Kuva 3
Siinä on sisäänrakennettu kaapeli, joten sinun ei tarvitse etsiä kaapelia joka kerta, kun lataat.
On ei-kiinteitä latureita, joissa kaapeli on näkyvissä, sekä niitä, joissa kaapeli on kotelon sisällä.

Ei-kiinteän laturin edut:

* Sinun ei tarvitse huolehtia kaapelin unohtamisesta: se on jo valmis ja odottaa aina, kun haluat ladata.
* Vähemmän huolta: Sinun ei tarvitse käydä läpi ylimääräisiä vaiheita, jotka liittyvät kaapelin asentamiseen latausrasiaan, ennen kuin voit liittää tämän soittimen sähköautoosi.

Ei-kiinteä laturi – huomioitavia asioita

Saattaa näyttää isommalta: Lisätty kaapeli tarkoittaa, että kaapeli voi olla näkyvissä koko ajan, tai laturi voi olla suurempi ja tilaa vievämpi. Minimalistisesta muotoilusta pitävät voivat suosia kiinteää laturia.
Siisteys: kaapeliteline tarvitaan pitämään kaapeli paikallaan. koska muuten kaapeli lojuu maassa ja voi vaurioitua.


3. Kannettava laturi

Helpoin tapa ladata sähköautosi kotona. Valitettavasti latausnopeus on alhainen. Valitse vain sähköautollesi sopiva laturi,  laadija, kytke se tavalliseen pistorasiaan kotona ja aloita lataaminen.

Nämä ovat yleensä 3,7 kW:n latureita.

Esimerkiksi 3,6 kW:n GC EV PowerCable -laturi lataa Peugeot e-208 (48 kW) akun täyteen 13 tunnissa. Useimmissa tapauksissa setti sisältää myös pussin, johon laturia on helppo kantaa.
 

Tarkista kodin pääsulakkeen suuruus: pääsulakkeen koon voi tarkistaa omasta sähkökaapista.

Kodin sähkökeskeskuksella on jotain rajoituksia. Joten ennen kuin ostat latausaseman tai laturin kotiisi, muista tarkistaa sähkökeskuksen mahdollisuudet.

Varmista, että sähkökaapissa on tarpeeksi lataustehoa.

Sähköauton laturit kuluttavat 6-32 ampeeria, mallista riippuen. Jos kotisi sähköverkossa ei ole tarpeeksi virtaa, voit käyttää vain pienemmällä virrankulutuksella varustettua laturia, esimerkiksi 11 kW asti. Yleisesti ottaen useimmat sähköautot eivät salli lataamista yli 11 kW:lla.

Varmista, että sähkökaapissa on tarpeeksi tilaa.

Toinen huomioitava seikka on, että onko sähkökeskuksessa riittävästi fyysistä tilaa. Suuritehoisesta kytkintaulusta ei ole sinulle hyötyä, jos kaikki katkaisijat ovat jo käytössä. Joten on parempi kysyä sähköasentajalta, onko sähkökeskuksessa tarpeeksi tilaa sähköauton laturin kytkemiseen. Jos ei, asenna lisälaite, jossa on useita olemassa olevia katkaisijoita.

Tarkista sähköautosi pistoketyyppi

Teie elektrisõidukil on kas tüüp 1 või tüüp 2 laadimispesa. 
Latauspistokkeen tyyppi 1
(Amerikka)
Latauspistokkeen tyyppi 2
(Eurooppa)


Suurin osa Euroopassa myytävistä latauspisteistä on varustettu tyypin 2 pistorasialla tai pistokkeella, koska tätä tyyppiä käytetään yleisimmin nykyaikaisissa sähköautoissa. Tämä on niin kutsuttu eurooppalainen standardi.









Jos sinulla on esimerkiksi sähköauto, jossa on tyypin 1 latausportti (amerikkalainen auto), voit ostaa tyypin 2 laturin ja sovittimen, jonka toisessa päässä on tyyppi 1 ja toisessa päässä tyyppi 2, ja käyttää sitä laturin kanssa.(kuva 3)

 
Kuva 3 


Ota huomioon laturin latausnopeus.

Riippumatta siitä, minkä laturin ostat, sillä on tietty latauksen nopeuksen rajoitus. Myös julkiset latausasemat voivat tarjota pikalatauksen (20-30 min). Nämä erittäin nopeat laturit eivät kuitenkaan sovellu kotiasennukseen. 
Joten mikä laturi tai latausasema voi ladata millä nopeudella, jos haluat ladata sähköautosi kotona tai matkalla?
Vaihtoehdot ovat seuraavat:

22 kW:n kiinteästi seinään asennettava sähköauton latausasema (nopein lataus) on hyvä valinta, jos:

  • autosi voidaan ladata 22kW vaihtovirralla (AC vaihtovirta). Tavallisilla kuluttajilla kotona, töissä tai muualla sähköverkossa on vaihtovirta. Tasavirtaa * käytetään julkisissa sähköautojen latauspisteissä. mahdollistaa erittäin nopean latauksen 350 kW asti.
  • Jos auton oma järjestelmä sallii latauksen maksimissaan 11kw:lla, niin 22kw:n pikalatauksen sijaan akku latautuu hitaammin 11kW:lla.
  • Jos sähkökeskuksen kapasiteetti riittää (tarvittava kolmivaihevirta ja 32 ampeeria) lataamaan 22kW:n laturilla tai olet valmis maksamaan energiayhtiölle ylimääräistä lisävirtakapasiteetista.
  • Ajat yli 250 km joka päivä.
  • Jos päivällä auton lataaminen ei ole mahdollista.
  • Tarvittava jännite 400V (sinulla on kotona olemassa 400 volttia, sähköasentajan tulee liittää latauslaite sähkökeskukseen, koska tavallisen pistorasian jännite on 230V)
  • 22 KW:n latauksen mahdollistavat esimerkiksi Renault Zoe, BMW i3, Tesla Model S, Tesla Model X, Skoda Enyaq 60, Bmw IX Xdrive 40.
  • 22Kw:n laturi lataa akun täyteen 3-6 tunnissa, riippuen auton akun kapasiteetista.

*  Tasavirtaa (DC) ei yleensä käytetä kodeissa, koska sitä ei voida siirtää pitkiä matkoja. Vaihtovirtaan (AC) verrattuna tehohäviöt tasavirtasiirrossa ovat melko suuret. 

Tasavirran jännitetasoa ei voi helposti suurentaa tai vähentää muuntajien avulla, kun taas AC:n jännite voidaan helposti muuttaa pienjännitteestä korkeajännitteeksi tai päinvastoin muuntajien avulla.

7Kw-11Kw sähköauton seinälaturi tai kannettava laturi on loistava valinta, jos:

  • ajat alle 250 km päivässä,
  • lataat usein autoasi yöllä tai lisäksi töissä,
  • tarvitaan kolmivaiheinen virta ja 16 ampeeria.
  • Jos sinulla on 230 V 3-vaiheinen sähköjärjestelmä, huomaa, että hyvin harvat autot tukevat täysin 230 V/3-vaiheista latausta. Yleensä 400V tarvitaan kuitenkin. (Kotona on 400 voltin jännite, sähköasentajan tulee liittää laturi sähkökeskukseen, koska tavallisesta pistorasiasta tulee 230V jännite)
  • 11kw:n latauksen mahdollistavat esimerkiksi Tesla Model 3, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5.
  • 11kw:n laturi lataa akun täyteen 5-8 tunnissa, riippuen auton akun kapasiteetista (nopeammat laturit)

Muista: myös autosi latausnopeus on rajoitettu. Vaikka latausasema pystyy lataamaan nopeasti, mutta auto kestää vain 11 kW: latausta, et voi ladata sitä nopeammin.

1,3kw - 5,5kw laturi liitetään suoraan kodin tavalliseen 230V:n pistorasiaan tai 400V.

  • Voit ladata autosi myös tavallisesta pistorasiasta, joka on jokaisessa talossa ja asuntossa (230V). Mutta tällainen lataaminen vie paljon aikaa. Esimerkiksi auton lataaminen täyteen 40 kWh:n akulla nollasta voi kestää jopa 24 tuntia. Esimerkiksi 3,7 kW:n GC EV PowerCable-laturi lataa Peugeot 208 (48 kW) akun täyteen 13 tunnissa.  
  • Tällainen lataus ei ole yhtä turvallista kuin kodin seinään asennettavan latausaseman käyttö, joka on liitetty sähkökeskukseen.
  • Tavallinen kodin pistorasia (230 V) ei todellakaan välttämättä kestä sähköautojen lataamiseen liittyviä suuria kuormituksia, eikä se tarjoa erityistä suojaa kotisi sähköpiirin ylikuormitukselta.

Sähkökeskukseen liitetyn, kiinteän latausaseman edut yksinkertaisempaan, vakiopistorasiaan sijoitettuun laturiin verrattuna.

Kolme tärkeintä etua ovat: nopeampi lataus, suurempi turvallisuus ja enemmän joustavuutta. Katsotaanpa tarkemmin.

Nopeampi lataus
Koska siinä on erityinen liitäntä sähkökeskukseen, laturi voi antaa paljon enemmän virtaa sähköautoon, mikä puolestaan ​​tarkoittaa nopeampaa latausta. Vaikka latausnopeus riippuu monista tekijöistä, kodin seinälaturi on vähintään kolme kertaa nopeampi kuin tavallisen kotipistorasiaan kautta lataava laturi ja tehokkaammat mallit ovat jopa 5 tai15 kertaa nopeammat.

Parempi turvallisuus
Toinen kodin latausaseman tärkeä etu on sen turvallisuus. Koska sähköajoneuvojen lataus on erittäin energiaintensiivistä toimintaa, se voi nopeasti ylikuormittaa kotisi sähköpiirin ja aiheuttaa virran ylikuormitusta, jos sitä ei hallita kunnolla.

Kiinteästi seinään asennettava latausasema on liitetty sähkökeskukseen, ja sen avulla voidaan ladata turvallisesti suurempia kuormia ilman sulakkeiden palamista tai piirin ylikuormitusta. Lisäksi latausasemat on suunniteltu toimimaan ulkona ja kestämään sääolosuhteita käyttäjää vaarantamatta.

Enemmän joustavuutta ja toimivuutta.

Lopuksi kodin sähköajoneuvon laturi lisää myös joustavuutta, esimerkiksi integroidun Bluetooth-yhteyden ansiosta. Näin kuljettajat voivat hallita ja ohjata latausistuntoja etänä – usein älypuhelinsovelluksen kautta – ja saada tietoa lataamisesta esimerkiksi energiankäytöstä ja latauskustannuksista.

 
Kiinteästi sähköasennukseen liitetty latausasema voi myös usein vastaanottaa automaattisia ohjelmistopäivityksiä, jotka voivat lisätä uusia (älykäs lataus) ominaisuuksia, korjata vikoja ja mahdollistaa etävianmäärityksen.


Mihin latausasema sijoitetaan?

Ennen kuin ostat latausaseman, mieti, mihin haluat asentaa uuden seinään asennettavan latausaseman. 
Ennen latausaseman hankkimista kannattaa miettiä, mihin se sijoitetaan. Latausasemia on saatavana erikokoisina ja -muotoisina, mikä on hyvä huomioida asennuspaikkaa suunnitellessa. Mieti ennen asennusta, mihin latauslaite pitäisi asentaa, jotta autoa olisi mahdollisimman mukavaa ja mutkatonta ladata. 
Jos latausportti sijaitsee ajoneuvon etuosassa, kuten Nissan Leaf, yritä löytää paikka, johon voit pysäköidä auton suoraan laturin eteen.
Jos ajat esimerkiksi Tesla Model 3:lla, jonka latausportti sijaitsee auton vasemmalla puolella, mieti, miten pysäköidä auto siten, että latauskaapeli ulottuu reilusti latausporttiin. 
Voit tietysti ostaa minkä tahansa pituisen kaapelin, mutta mitä pidempi on kaapeli, sitä enemmän se maksaa. 

Harkitse latausasemasi ominaisuuksia.

Nykypäivän seinään asennettavan latausaseman avulla omistajat voivat ladata ajoneuvonsa äärimmäisen mukavasti. On sääli jäädä paitsi kaikista saatavilla olevista eduista, eikö niin? 
Älykkäiden latausasemien mukana on sovellus, jonka avulla voit yhdistää ne Internetiin ja hyötyä lisäominaisuuksista. Kolme älykästä toimintoa, jotka saattavat kiinnostaa sinua:
Täydellinen hallinta sohvalta.
Jos ostamassasi latausasemassa on sovellus, voit luultavasti seurata virrankulutusta, säätää latausnopeutta sekä käynnistää ja lopettaa latauksen muutamalla napsautuksella älypuhelimellasi. 
Latauksen ajastaminen
Monet sähköauton kuljettajat haluavat ladata autonsa yöllä, koska öisin sähkö on yleensä halvempaa. Laturin käynnistäminen klo 23.00 on luultavasti viimeinen asia, jonka haluat tehdä illalla. Siksi yhä useammat sähköajoneuvojen latauslaitteet on varustettu ajastintoiminnolla. 
Tämän avulla voit päättää, milloin laturi alkaa ja lopettaa sähkön syöttämisen, asettamalla ajan sovelluksessa. Monilla latureilla voit jopa asettaa energiamäärän, jonka haluat siirtää autosi akkuun tietyn ajan kuluessa. 
RFID-tunnistautuminen / RFID-lukija
RFID-kortinlukijan avulla voit rajoittaa latausaseman käytön luvan saaneille henkilöille sekä seurata latauksia autokohtaisesti. 
Näin se toimii: Kun henkilö tunnistautuu RFID-kortin avulla ensimmäistä kertaa, näet sen sovelluksessasi ja lisäät hänen tietonsa tiliisi. 
Sen jälkeen hänen korttinsa tunnistetaan aina, kun kyseinen henkilö lataa autoaan asemallasi. Näin voit nähdä, kuinka paljon sähköä käyttivät kaikki laturiasi käyttäneet.

Joidenkin näiden ominaisuuksien puute saattaa tehdä latausasemasta halvemman, mutta kaikkien lisäominaisuuksien mukavuutta ei voi liioitella.

Harkitse latausaseman ulkomuotoa

Jos aiot ostaa sähköauton latausaseman, harkitse seuraavia asioita:
  • Tyyli - Minkä värinen laturisi pitäisi olla?
  • Sijainti – Jos latausasema ei ole näkyvällä paikalla, ulkonäöllä ei todennäköisesti ole merkitystä. Jos se kuitenkin asennetaan talon julkisivuun, kannattaa ehkä panostaa tyylikkyyteen.
  • Koko ja muoto – latausasemia on saatavana kaikenmuotoisina ja -kokoisina, joten ota koko ja muoto huomioon asennuspaikan ja värin ohella. 

Omaa budjettia kannattaa miettiä ennen ostopäätöstä.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä haluamme puhua rahasta.
Taloudellinen puoli ei ehkä ole tärkein tekijä latausaseman valinnassa, mutta kuitenkin yksi seikoista, joka tulee ottaa huomioon. Markkinoilla olevien latausasemien hintahaarukka on onneksi laaja, joten kotilataus on jokaisen sähköautoilijan ulottuvilla. 
Mitä tehokkaampi laturi ja enemmän toimintoja, sitä kalliimpi se on.

Latausajat

Malli Selvennys Akun kWh Suurin sallittu latausteho kotilaturilla (vaihtovirta kW) Latausaika kotilaturilla suurimmalla sallitulla teholla  Monivaiheinen laturi käytössä Pikalataus max kW  Latausaika (minuutteja)
Tesla Model 3 Long Range Dual  78,1 11 6h 15m 1 ja 3 250 27
Tesla Model Y   78,1 11 6h 15m 1 ja 3 250 27
Mitshubishi I-Miev   16 3,7 4h 19m 1 - -
Nissan Leaf e+ 62 6,6 11h 15m 1 100 59
Nissan Leaf   40 6,6 8h 1 50 60
Hyunday Ioniq 5 Long Range AWD 77,4 11 7h 28m 1 ja 3 233 16
Skoda Enyaq 60 IV 62 22 5h 38m 1 ja 3 120 30
Bmw IX Xdrive 40   76,6 22 7h 1 ja 3 150 31
Nissan Leaf 62kwh   62 6,6 11h 15m 1 100 59
 


Öydät verkkokaupassamme myynnissä olevat sähköauton latausasemat ja laturit täältä