akun kuormitustesteri 6/12V YATO

26,80€
Toimitusaikaa kotiin 3-4tp
Lisää ostoskoriin
ID-numero: 10475
Koodi: 025 793*YT-8310
Brändi: YATO
https://i.ak24.ee/mf/medium/yato.jpg
tätä testeriä on mahdollista käyttää hallitakseen akun latausta ja tarkistaakseen myös miten akkua on käytetty. on mahdollista katsoa myös akun kapasiteettia kuormituksen alla. testeri ei vaadi erikseen virtaa, mikä tekee sen erittäin helposti käytettäväksi kaikkialla.

ennen käyttöä lukekaa tarkkaavaisesti alapuolella olevaa käyttöohjetta.
akun testaus:
ennen käyttöä varmistaa, että asteikko olisi nollassa, kun ei ole, silloin käyttää asteikon alla oleva nappia sen nollaukseksi. yhdistää testeri akulla, punainen kärki plus „+“ napainen ja musta kärki minus „-“ napainen.
katsokaa asteikkoa, siellä näytetään teille akun jännite. kun osoitin on asteikon vihreässä alueessa, on akun jännite normaali. keltainen alue näyttää, että akku on aliladattu ja sitä pitäisi ennen kuormitustestiä ladata. kun osoitin Näyttää jännitettä, mikä jää asteikon punaiseen alueeseen, on akku tyhjä tai vaurioitunut ja sen pitäisi, jos on mahdollista, ladata tai vaihtaa.
akun kuormitustesti:
huomiota! käyttäen testeriä ensimmäistä kertaa, voi mittarin ylemmistä tuuletusaukoista tulla hieman savua. se on normaali, koska mittarin paremmaksi säilyttämiseksi varastointiajalla on se päällystetty korroosiosuojalla. yhdistä testeri akulla, punainen kärki plus „+“ napainen ja musta kärki miinus „-“ napainen. paina kuormitustestin painiketta mittarin alaosassa, se kuormaa akkua 100 ampeerilla. HUOM! älä pitää nappia alla kauemmin kun 10 sekuntia. heti kun kytkimen vapautatte, on myös kuormitus heti keskeytetty. kun te pidätte kytkintä liian kaua alla, voi mittarin lämpötila nousta kriittisesti korkeaksi ja sitten se vahingoittaa myös testeriä. testin jälkeen anna testerillä jäähtyä vähintään 5 minuuttia.
kun kuormituksen toteutuksessa on osoitin asteikon vihreässä alueessa, on akku ladattu sen maksimi täyttyvyyden asti. yleisien 12V akkuja varten on vihreä alue jaettu 5 osaksi, riippuen akun kylmäkäynnistyksen virranvoimakkuudesta.
(200-1000A). kun osoitin on ulkopuolella vihreätä aluetta, mutta samalla ei alene, ei ole akku ladattu sen max. tilavuuteen. sen ansiosta on tarvittava akun tilavuuden määrittämiseksi käyttää muita välineitä, esimerkiksi mitata elektrolyytin tiheyttä areometrilla.
mutta jos osoitin laskee mittauksen aikana aina lähemmäs nollalle, voi olla tarvittava akku uuden vastaan vaihtaa.
akku latauksen testaus:
huomiota! moottorin työskennellessä ei voi kytkeä kuormituskytkintä.
yhdistä testeri akulla, punainen kärki plus „+“ napainen ja musta kärki miinus „-“ napainen.
Käynnistä moottori ja anna sen saavutaa normaali käyttölämpötila. sen jälkeen pitää moottorin kierrosluku välillä 1200-1500 kiertoa/ minuutissa. katsoka asteikkoa, kun osoitin on vihreällä aluella „OK“, on akun lataus kunnossa, mutta osoitin on punaisessa alueessa on lataus väärä ja akku ei saavuta sen normaalia kapasiteettia.
käynnistimen testi:
huomiota! tekemällä käynnistimen testiä ei voi kytkeä kuormituskytkintä.
ennen käynnistimen testiä on tarvittava tehdä akun tavallinen testi ja kirjoittaa muistiin akun jännite.
huomiota! kun kuormitustesti ei anna positiivista tulosta, epaonnistuu myös käynnistimen testi.
anna moottorin saavutaa sen normaali käyttölämpötila ja sen jälkeen sammuta se. yhdistä testeri akkuun kuin toisien testien kerralla. Käynnistä moottori ja kirjoittaa muistiin näkyvä jännite.
sen jälkeen vertailkaa kuormitustestin ja käynnistimen testin tuloksia, käyttäen alapuolella olevaa taulukkoa.

 
kuormitustestin jännite käynnistimen testin pienin jännite
moottorin tilavuus < 3,6dm3 moottorin tilavuus > 3,6dm3
10,2V 8,2V 7,7V
10,4V 8,7V 8,2V
10,6V 9,2V 8,7V
10,8V 9,7V 9,2V
11,0V 10,2V 9,7V
11,2V 10,6V 10,2V
11,4V 11,0V 10,6V

kun testin tulos on pienempi kun taulukossa, on käynnistysvirta liian iso. se voi olla aiheuttunut huonoista liitoksista, ei kunnossa olevasta käynnistimestä tai moottorista, tai puutteellisesta akun kapasiteetista.