Auton pohjamaalit ja niiden käyttötarkoitukset.

Auton pohjamaalit ja niiden käyttötarkoitukset.
Pohjamaali (Primer englanniksi). Tämä on pohjamaali, joka on tärkeä osa useimpia maalausprosesseja, eikä automaalien maailma ole poikkeus. Riippumatta siitä, maalaatko ajoneuvoasi vai teetkö vain korjauksia, useimmat asiantuntijat suosittelevat pinnan hiomista ja pohjamaalin levittämistä ennen lopullisen pintamaalin lisäämistä.

Mikä on pohjamaali?

Automaailmassa termi pohjamaali viittaa yleisesti maalimaiseen aineeseen, jota levitetään vastahiotulle metallille ennen pintamaalia. Samoin kuin maali, myös erityyppisiä autopohjamaaleja voidaan levittää spraypullosta, maaliruiskulla tai siveltimellä, ja kerrosten välillä annetaan kuivua kunnolla. Vaikka tämä voi tuntua tarpeettomalta vaiheelta, auton pohjamaalin käyttö on tärkeää monista syistä. 

Miksi käyttää pohjamaalia?

Ensisijaisesti pohjamaali auttaa maalia tarttumaan paljaaseen metalliin. Ilman pohjamaalia pintamaali ei tartu hyvin kiiltävään metallipintaan, olipa se vanha tai uusi. Tämä voi johtaa pintamaalin irtoamiseen, halkeiluun tai kuplimiseen ja lopulta ruostumiseen. Pohjamaali toimii sidosaineena, joka auttaa pintamaalia tarttumaan vahvemmin ajoneuvon pintaan. 

Tärkeää on myös, että pohjamaali auttaa estämään ajoneuvosi ruostumista ja kosteuden aiheuttamia vaurioita lisäämällä ylimääräisen suojakerroksen. 

Täytepohjamaali toimii myös täyteaineena ajoneuvon korin hiontajäljille ja pienille naarmuille, eliminoiden tarpeen kitin tai pidempien korjaustöiden suorittamiselle.

Kuinka käyttää pohjamaalia?

Jos teet minkä tahansa tyyppisiä koritöitä, korjauksia tai maalipinnan uudistamista, joudut jossain vaiheessa käyttämään pohjamaalia. Tämä pätee erityisesti, jos maalaat autoasi itse ja hioit paljaalle metallille tai poistat ruostetta. Osa auton pohjamaaleista on saatavana "kaksikomponenttisina", mikä tarkoittaa, että pohjamaali ja aktivaattori on sekoitettava ennen käyttöä. Noudata vain mukana olevia ohjeita ja säädä tarpeen mukaan. Toiset pohjamaalit ovat valmiita aerosolina nopeaan ja helppoon levitykseen.

Kun sinulla on pohjamaali, sinun on ennen ajoneuvon minkä tahansa osan pohjamaalausta varmistettava, että olet suorittanut seuraavat valmistelutoimet:
  • Poista ruoste kokonaan hiomalla joko käsin tai koneellisesti.
  • Täytä kitillä kaikki suuret lommot, naarmut tai kolhut ajoneuvon korissa.
  • Hio kaikki epätasaisuudet ennen pohjamaalausta, erityisesti kitin lisäämisen tai käytön jälkeen.
Kun olet suorittanut hionnan ja muut valmistelutyöt, varmista paremman tartunnan takaamiseksi, että ajoneuvon pinta on mahdollisimman puhdas ja pölytön. Käytä maalattavan pinnan puhdistamiseen esimerkiksi silikoninpoistoainetta.

Pohjamaalin levitystapa riippuu projektisi laajuudesta ja koosta. Jos teet vain pieniä korjauksia, pohjamaalin levittäminen käsin siveltimellä tai aerosolipullolla toimii varmasti. Jos aiot maalata koko ajoneuvon tai suurempia osia siitä, paras vaihtoehto on käyttää ruiskumaalausta. Aloita aina puhtaalla maaliruiskulla ja pidä liuotinta käsillä, jotta voit upottaa maaliruiskun osat heti työn jälkeen estääksesi maalin kertymisen laitteeseen.

Kun olet levittänyt pohjamaalin, sen kovettumisaika riippuu pohjamaalin tyypistä, joten muista lukea käyttöohjeet. Riittämättömästi kuivunut pohjamaali voi heikentää maalauksen laatua, joten ole varovainen, jos et ole varma, että pohjamaali on täysin kuiva, ja anna tarvittaessa lisäaikaa.

Pohjamaalikerrosten määrä on myös tärkeä tekijä. Suurilla alueilla ja koko auton korin kattavissa töissä suositellaan yleensä kahta kerrosta. Tämä takaa parhaan peittävyyden, suojaa ruosteelta ja tarjoaa parhaan mahdollisen tartuntapinnan pintamaalille. Pienemmissä korjauksissa käytä omaa harkintaasi – yksi hyvin levitetty kerros voi riittää.

Erilaiset auton pohjamaalityypit

Lopulta käyttämäsi pohjamaalityyppi riippuu projektisi tarpeista. Hyvä pohjamaali takaa kestävän ja laadukkaan maalipinnan sekä lisäsuojan ruostetta vastaan. Eri tyyppiset auton pohjamaalit kestävät hiontaa eri tavoin, ja tämä voi vaikuttaa valintaasi riippuen projektin luonteesta.
 
Epoksipohjamaali tai epoksiprimer 
Epoksipohjamaali on erittäin hyvä pohjamaali, kun halutaan varmistaa pintamaalin hyvä tarttuvuus metalliin, ja se takaa laadukkaan maalipinnan. Se on erityisesti suunniteltu estämään korroosiota, mutta autoille tarkoitetut epoksipohjamaalit eivät yleensä ole yhtä helppoja hioa kuin muut autokäyttöön tarkoitetut pohjamaalit. 

Yleispohjamaali
On hyvä valinta silloin, kun pohjamateriaalia ei voida määrittää varmasti tai ympäristöolosuhteet ovat kohtalaiset. Jos haluat parhaan mahdollisen lopputuloksen tai jos pinta on vaikea, kuten sinkkipinnat, jotka vaativat erityisen pohjamaalin, on suositeltavaa käyttää oikeaa tuotetta. 

spraykitti tai ruiskukitti
Ruiskutettava kitti, kuten nimi viittaa, on täyteaine, joka sopii erinomaisesti laajoille pinnoille, joissa perinteisen kitin käyttö olisi vaikea. Sillä on erinomaiset täyttö- ja levittymisominaisuudet ja se tasoitaa pienet kolot, naarmut ja muut epätasaisuudet. 

Täyttöpohjamaali
Esimerkiksi Motip 1K Tuotetunnus: 382539
Tarjoaa optimaalisen korroosiosuojan, hyvän tarttuvuuden ja täyttöominaisuudet. Soveltuu kaikille autoteollisuudessa käytettäville metallipinnoille ja yleisimmille muoveille. Kuivuu nopeasti ja voidaan käyttää joko pohjamaalina tai täytteenä kerroksen paksuudesta riippuen.

Ruosteenestopohjamaali
Pohjamaali, joka suojaa auton pintaa korroosiolta.

Akryylipohjamaali
Erittäin suosittu vaihtoehto akryylimaalien kanssa käytettäväksi.

Alumiinipohjamaali
Erityisesti alumiinipinnoille suunniteltu pohjamaali. 

Minkä värinen pohjamaali kannattaa valita?

Pohjamaaleja on saatavilla eri väreissä. Vaikka vaaleanharmaa on yleisin, tummemmat värit voivat olla hyödyllisiä pintojen viimeistelyssä, sillä ne auttavat havaitsemaan epätasaisuudet selkeämmin (esimerkiksi musta väri korostaa pinnan virheitä paremmin kuin vaaleat sävyt). Lisäksi pohjamaali voi vaikuttaa lopulliseen maalipintaan. Kuten seinän maalaamisessa, tumma pohjamaali voi vaatia useamman maalikerroksen, jotta saadaan haluttu sävy.

Milloin käyttää pohjamaalia ja milloin ei?

Jos käsittelet metallipintaa, joka on pinnoittamaton, olipa se uusi tai vanha, sinun on käytettävä pohjamaalia ennen kuin levität pintamaalin. Jos teet pieniä korikorjauksia ja hiot metallin esiin, on tärkeää suojata alue ruostumiselta ja varmistaa, että maali tarttuu kunnolla, jotta myöhemmin ei synny halkeilua tai korroosiota.

Ainoa kerta, jolloin pohjamaalia ei tarvita, on silloin, kun et poista alkuperäistä maalikerrosta kokonaan metallipinnalle asti ennen maalausta. Jos vain kiillotat maalipinnan, voit jättää pohjamaalin väliin. Sama koskee muoviosia – jos et poista maalia alustaansa asti (metalli tai muu materiaali), pohjamaalia ei tarvita.

Joten... Minkä pohjamaalin minun tulisi valita?

Jos tarvitset monikäyttöisen pohjamaalin, joka tarjoaa hieman korroosiosuojaa ja takaa hyvän pintamaalin tartunnan on paras vaihtoehto epoksipohjamaali.

Päätös siitä, mitä auton pohjamaalia käyttää, ei tarvitse olla vaikeaa tai sekavaa. Aloita määrittämällä, mitkä ominaisuudet ovat tärkeimpiä ajoneuvosi korjauksessa tai uudelleenmaalauksessa – tarvitsetko lisäsuojaa ruostetta vastaan? Onko tärkeää, että maali tarttuu erityisen hyvin?