Auton öljyjen termejä ja moottori tyypit

Auton öljyjen termejä ja moottori tyypit SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous,
Sulfur: sulfaattituhka, fosfori, rikki
DPF = Diesel Particulate Filter: Dieselhiukkassuodatin
TWC = Three Way Catalyst: Kolmitoimikatalysaattori
EGR = Exhaust Gas Recirculation: Pakokaasujen takaisinkierrätys
SCR = Selective Catalytic Reduction: Selektiivinen katalyyttinen pelkistys, ns. urearuiskutus
UHPD = Ultra High Performance Diesel, erittäin korkealaatuinen dieselmoottoriöljy linja-, kuorma- ja rekka-autoille, pitkille öljynvaihtoväleille
SHPD = Super High Performance Diesel, korkealaatuinen dieselmoottoriöljy linja-, kuormaja rekka-autoille keskipitkille öljynvaihtoväleille

ACEA A/B -luokat; bensiini- ja dieselmoottoriöljyt
A1/B1: Alhaisen viskositeetin ja kitkan öljyt, ovat tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
A3/B3: Ympärivuotiseen käyttöön ja/tai vaikeisiin olosuhteisiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
A3/B4: Suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin ja suoraruiskutus-dieselmoottoreihin.
A5/B5: Alhaisen viskositeetin ja kitkan öljy, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin sekä kevyeen dieselkalustoon, voidaan käyttää myös A3/B3-luokituksen tilalla.
ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
C1: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
C2: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP.
C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.
C4: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
ACEA E-luokka; raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
E4: Sopivaa moottoreihin ilman hiukkassuodatinta, sopii joihinkin EGR- ja SCR-järjestelmillä varustettuihin moottoreihin valmistajan ohjeiden mukaisesti.
E6: Yhteensopiva EGR-järjestelmällä varustettujen moottorien kanssa, myös hiukkassuodattimien kanssa, sekä SCR-järjestelmän kanssa. Tarkoitettu käytettäväksi matalan rikkipitoisuuden omaavan dieselpolttoaineen kanssa.
E7: Sopivaa moottoreille ilman hiukkassuodatinta ja useimmille EGR- ja SCR-järjestelmillä varustetuille moottoreille.
E9: Sopii moottoreille ilman hiukkassuodatinta tai sen kanssa, ja useimmille EGR- ja SCR-järjestelmillä varustetuille moottoreille. Suositellaan kuitenkin käytettäväksi hiukkassuodatinmoottorissa ja matalan rikkipitoisuuden omaavan dieselpolttoaineen kanssa.

VAG-moottoriöljy

VW 500.00
Vanhemmille bensiini- ja dieselmoottoreille tarkoitettu öljy (esim. vm. 1997 2.8L V6 Passat). Saa käyttää saman aikakauden dieselmoottoreissa vain mikäli öljyllä on myös 505.00-merkintä.
 
 
VW 502.00
Öljy on tarkoitettu E85 Multifuel ja Maakaasumoottoreihin. Kiinteä huoltoväli
 
VW 503.00 
503.00 on öljy longlife-bensiinimoottoreille.
 
VW 503.01
503.01 on Longlife-öljy korkeammin viritetyille moottoreille (esim. Audi TT 165 kW ja Passat W8)
 
VW 504.00/VW 507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).
 
VW 505.00
Öljy on tarkoitettu "EI PD" ja "EI Longlife" -moottoreille. Se on siis tarkoitettu vanhemmille jakajapumpullisille TDI-moottoreille. Sama öljy käy myös esikammio-TD-moottoreille.
 
VW 505.01
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (Pump düse) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.
 
Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua. Katso VAG AJM-moottori.
 
VW 506.00
Öljy longlife-dieselmoottoreille.
 
VW 506.01
Öljy PD-, "Pumpe-Düse" (unit injector or "PD" engines) dieselmoottoreille Longlife-vaihtoväleillä.
 
VW 507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).


Yleisimmät käytetyt moottorimallien lyhenteet (kirjoittajan tietojen mukaan):
 

BMW M57D30 diesel moottori

  • TDI = Turboahdettu suorasuihkutus diesel (VAG)
  • TDI = Turboahdettu pumppusuutin diesel (VAG) PD Pumpe düse
  • CDI, HDI = Yhteispaine (Common rail) suoraruiskutus diesel, turboahdettu (Mercedes, Peugeot, Citroen)
  • DIT = Turboahdettu suorasuihkutusdiesel (GM)
  • CRDI=Yhteispaine (Common rail) suoraruiskutus diesel (Kia, Hyundai)

Mikä on Common rail (CR)

Common rail (CR)
Yhteispaineruiskutus (Common rail) on dieselmootorin polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jossa erillinen korkeapainepumppu tuottaa jatkuvan tasaisen yli 1 000 baarin paineen polttoaineputkistoon. Polttoaineen jakamisen sylintereihin hoitavat sähköisesti avattavat suuttimet. Tämä mahdollistaa entistä tarkemman polttoaineen annostelun.

Mikä on PD, Pumpe Düse, Pumppusuutin

Suutin on dieselmoottorin polttoaineen annostelulaite. Näitä tarvitaan yksi jokaista moottorin sylinteriä kohden. Vanhemmissa dieselmoottoreissa suutin oli yksinkertainen laite, joka jousen muodostaman vastavoiman säätelemänä suoritti polttoaineen ruiskutuksen moottoriin. Tässä järjestelmässä tarvittiin erillinen ruiskutuspumppu syöttämään korkeapaineista polttoainetta suuttimille. Ruiskutuspumppu sekä suuttimet toimivat mekaanisesti.
Pumppusuutin on laite, joka kohottaa dieselpolttoaineen paineen, ja hoitaa sylinterikohtaisen annostelun palotilaan.

Näistä erotuksena ovat vielä ns. common-rail-tyyppiset ratkaisut, joissa korkeapaine muodostetaan yhteisellä pumpulla sylinterikohtaisille suuttimille, mutta annostelua ohjataan suutinkohtaisesti.

 
Lähde:
http://www.jpro.fi/yleisimmat-diesel-moottori-tyypit