Kaikki auton jäähdytysnesteistä ja jäähdytysnesteen väreistä

 Kaikki auton jäähdytysnesteistä ja jäähdytysnesteen väreistä

Kylmän sään lähestyessä on aika tarkistaa autosi varmistaaksesi, että se on täysin valmistautunut ulkolämpötilan laskuun.
Oikean jäähdytysnesteen tai oikean määrän pakkasnestettä käyttämättä jättäminen voi helposti aiheuttaa vakavia moottoriongelmia.
Mitä eroa on pakkasnesteellä ja jäähdytysnesteellä?
Auton jäähdytysneste on periaatteessa laimennettua pakkasnestettä. Yleensä pakkasenkestävyyden saavuttamiseksi -36C pakkasneste laimennetaan tislatulla vedellä suhteessa 1:1

Mikä on pakkasneste?
 


Glykolipohjainen neste, joka on valmistettu pääasiassa etyleeniglykolista tai propyleeniglykolista, pakkasneste on yksi auton jäähdytysjärjestelmässä kaytetyn nesteen komponenteista.






Etyleeniglykoli korvasi glyserolin valtavirran pakkasnesteenä noin vuonna 1926, ja jos se ei olisi sen äärimmäistä myrkyllisyyttä, se olisi edelleen voittamaton mestari.
Mutta sen jälkeen kun makean tuoksuinen neste yhdistettiin vaaralliseen ja usein kuolemaan johtavaan myrkyllisyyteen lemmikkieläimille ja lapsille, valmistajat ovat alkaneet tarjota vähemmän myrkyllistä vaihtoehtoa propyleeniglykolipohjaisten pakkasnesteliuosten muodossa.
Pakkasnesteseokset sisältävät glykolin lisäksi myös pH-puskureita, jotka ylläpitävät liuoksen alkalisuutta ja korroosionestoyhdisteitä, jotka estävät jäähdytysjärjestelmän metalliosien hajoamisen.
Kun jäähdytysnesteitä käytetään autoteollisuudessa, niihin lisätään korroosionestoaineita suojaamaan ajoneuvojen jäähdyttimiä, jotka usein sisältävät erilaisia ​​sähkökemiallisesti yhteensopimattomia metalleja (alumiini, valurauta, kupari, messinki jne.). Mukana myös vesipumpun tiivisteiden voiteluaine.
Propyleeniglykolimetyylieetteriä käytetään jäätymisenestoaineena dieselmoottoreissa. Se on haihtuvampaa kuin glykoli.
Kun glyserolia on käytetty autojen jäähdytysnesteenä, sen etuna on, että se on myrkytön, kestää suhteellisen korkeita lämpötiloja ja ei syövyttää. Sitä ei kuitenkaan käytetä laajasti. Volkswagen esitteli vuonna 2008 glyserolia sisältävän pakkasnesteen G13 (TL 774-G), jota markkinoitiin ympäristöystävällisempänä alhaisen myrkyllisyyden ja pienempien CO2-päästöjen vuoksi. Vuodesta 2018 lähtien he ovat kuitenkin vaihtaneet G12EVO:hon (TL 774-L), joka ei enää sisällä glyserolia.

Glyserolia käytetään pakkasnesteenä monissa sprinklerijärjestelmissä


ERI TYYPPIJÄRJESTELMÄT / JÄÄHDYTYSAINEET


Peruskomponentin osalta pakkasnesteitä on saatavana etyleeniglykolipohjaisessa vakiomuodossa tai myrkyttömänä propyleeniglykolipohjaisena versiona.
Mutta tämä ei ole tärkein ero.






Jäätymisenestoliuosten ensisijainen vaihtelu perustuu niissä käytettyihin korroosionestoaineisiin.
1990-luvun puoliväliin asti kirkkaanvihreät etyleeniglykoliin perustuvat pakkasnesteet olivat normi.


Uudemmat ajoneuvot ja niiden kehittyneemmät moottorikomponentit nostivat kuitenkin tarpeen tehokkaammille pakkasnesteratkaisuille, jotka antaisivat paremman suojan.
Tuloksena oli punaista, vihreää, sinistä, keltaista ja oranssia nestettä.
Kaikki ne on suunniteltu täyttämään eri moottoreiden ja niiden komponenttien erityisvaatimukset.
Joten löydät lähes kaikilta suurilta autonvalmistajilta jäähdytysnesteitä ja pakkasnesteitä, jotka on suunniteltu vastaamaan ajoneuvojen moottoreiden korroosionestotarpeisiin.
Kun valitset nesteitä autoosi, on aina hyvä idea tutustua ensin omistajan käsikirjaan, jotta näet, mitä auton valmistaja suosittelee.


JÄÄHDYTYSNESTEEN VÄRI. MIKSI JÄÄHDYTYSNESTEET OVAT ERIVÄRIÄ?


Sekä eteeni että propyleeniglykoli ovat värittömiä nesteitä, eivätkä korroosionestoyhdisteet ja muut lisäaineet tee niiden värittömästä muodosta erityistä.









Jäätymisenestoliuosten erot huomioon ottaen valmistajat lisäävät värejä näihin seoksiin, jotta tyypit on helppo erottaa toisistaan. Jäähdytysnesteiden väri on tärkeä.
Kemiallisten ja fysikaalisten ominaisuuksien kannalta jäähdytysnestettä ei voi tunnistaa pelkän värin perusteella.

 


VOIKO SEKOITTAA ERI VÄRIJÄ JÄÄHDYTYSNESTEITÄ?

Lyhyesti: Ei, et voi sekoittaa erityyppisiä pakkasnesteitä.
Itse asiassa HOAT-jäähdytysnesteitä on saatavana vähintään kolmessa eri versiossa (silikoitu HOAT, fosfatoitu HOAT ja fosfaattiton HOAT) ja sinun ei pitäisi edes sekoittaa muunnelmia, puhumattakaan perusluokista.






Vihreän ja oranssin tai oranssin sekoittaminen siniseen/keltaiseen jne. aiheuttaa kemiallisen reaktion säiliössä.




Tämä aiheuttaa ruskean hyytelömäisen lietteen muodostumisen säiliöön ja jäähdyttimeen, joka voi ajan myötä tukkia jäähdytysjärjestelmän kokonaan.


 

Jäähdytysnesteitä on periaatteessa kolmenlaisia:


1. Epäorgaanisen hapon kaava (IAT):



Kaikissa autoissa 1990-luvun alkuun asti käytetty kirkkaanvihreä jäähdytysneste kaadetaan edelleen kaikkiin vanhoihin autoihin, jotka on valmistettu ennen 1990-luvun puoliväliä, mukaan lukien kaikki Ford-, GM- ja Chrysler-ajoneuvot.
Nämä matalasilikaattiset perinteiset pakkasnesteliuokset on valmistettu lisäämällä fosfaatteja ja tietty määrä silikaatteja, ja ne sisältävät myös jäähdytysnesteen lisäaineita (SCA), jotka suojaavat moottorin vuoraa korroosiolta.


Itse asiassa SCA-jäähdytysneste on ensimmäinen komponentti, joka kuluu.
Joten nämä vanhemmat vihreät nesteet on vaihdettava 2 vuoden tai noin 50 000 km välein.






2. Orgaaninen happotekniikka (OAT):

Näistä jäähdytysnesteistä tuli normi 1990-luvun lopulla, ja ne ovat edelleen vahvoja monissa uudemmissa autoissa ympäri maailmaa.
Vaikka OAT-jäähdytysnesteet eivät sisällä fosfaatteja eikä silikaatteja, ne tarjoavat saman korroosionkestävyyden kuin vihreät pakkasnesteet.
Näiden liuosten korroosionestoyhdisteet ovat kuitenkin hitaasti vaikuttavia, mikä antaa tuotteelle pidemmän käyttöiän.
Se on myös erityisesti suunniteltu tarjoamaan korroosiosuojaa uudempien autojen alumiini- ja nailonosille.
Alun perin "pysyvänä" tai "pitkäikäisenä" pakkasnesteenä markkinoitu OAT-jäähdytysnesteet tai Dex-cool, kuten niitä yleisesti kutsutaan, on vaihdettava 3-5 vuoden välein.
Toinen tärkeä ero on, että toisin kuin IAT-jäähdytysnesteet, OAT-tuotteet käyttävät pohjana propyleeniglykolia, joten ne ovat vähemmän haitallisia lemmikeille, lapsille ja ympäristölle, jos ne vuotavat tai kiehuvat yli.
OAT-jäätymisenestoaineet ovat yleensä oransseja, keltaisia ​​tai punaisia, mutta muita värejä, kuten sininen, jäähdytysnesteen punainen ja erittäin tummanvihreä, on saatavana vaihtoehdosta ja valmistajasta riippuen.






Näitä jäähdytysnesteitä on laajalti saatavilla, ja niitä käytetään useimmissa GM-autoissa ja -kuorma-autoissa, jotka on valmistettu vuoden 1995 jälkeen, sekä ajoneuvoissa, joita ovat valmistaneet Audi, Honda, Jaguar, Kia, Land Rover, Mazda, Nissan, Porsche, By Saab, Toyota ja VW.


3. Hybrid Organic Acid Technology (HOAT):
Kuten nimestä voi päätellä, näissä jäähdytysnesteissä yhdistyvät IAT- ja OAT-tuotteiden parhaat puolet parantamaan alumiiniosien korroosionkestävyyttä ja rautakomponenttien ruosteenkestävyyttä.



Yleensä keltaisen tai oranssin värisinä HOAT-tuotteita on saatavana myös monissa muissa sävyissä, kuten vaaleanpunaisena, violettina ja sinisenä.
HOAT-tuotteista käytetään yleisesti nimitystä "Global" ja lähes aina löydät pakkauksesta merkinnän "täyttää tai ylittää G-05-vaatimukset".
Nämä jäätymisenestoaineet on vaihdettava 5 vuoden välein, ja ne on suunniteltu useimpiin autoihin, joita vuoden 2002 jälkeen valmistavat Audi, BMW, Chrysler, Ford, Mercedes, Saab, Volvo ja VW.
Kuten olet ehkä huomannut, väri ei todellakaan ole luotettava indikaattori jäähdytysnesteen tyypistä.
Ainoa asia, mihin eri sävyt ovat hyviä, on välttää kahdentyyppisten tuotteiden tahaton sekoittuminen.
Lue siksi aina pullon kuvaus ja sovita se ajoneuvosi käyttöohjeessa mainittuun jäähdytysnesteeseen.
Jos pullon kuvaus on hämmentynyt, älä ota riskiä lisätä säiliöön outoa jäähdytysnestettä.
Ota sen sijaan yhteyttä paikalliseen mekaanikkoon tai korjaamoon.
Se saattaa maksaa muutaman taalan, mutta se on ehdottomasti halvempaa kuin täydellinen moottorin huolto.
Säiliössä on myös värillistä nestettä, joten jos et löydä korkkia, etsi säiliö ja seuraa letkuja jäähdyttimeen/korkkuun.
Jos et löydä sitä, voit myös viitata omistajan käsikirjaan, jossa pitäisi olla kaavio korkin sijaintipaikasta.
Jäähdytysnesteen joutuminen moottoriöljyyn tai pesunestesäiliöön voi olla erittäin kallis virhe, joten kannattaa olla varovainen.
HOAT-jäähdytysnesteen odotettu käyttöikä voi olla jopa 10 vuotta / 290 000 km
Fosfaattihybridi orgaaninen happotekniikka

P-HOAT-jäähdytysnesteet sekoittavat fosfaatteja HOATin kanssa. Tätä tekniikkaa käytetään yleisesti aasialaisissa merkeissä ja se on usein maalattu punaiseksi tai siniseksi.
Silikaattihybridi orgaaninen happotekniikka

Si-OAT jäähdytysnesteet sekoittavat silikaatteja HOATin kanssa. Tätä tekniikkaa käytetään yleisesti Euroopassa ja se on usein värjätty vaaleanpunaiseksi.
 


KUINKA USEIN TULISI VAIHTAA PAKASNESTETTA ?


Valmistettupa sitten etyleeniglykolista tai propyleeniglykolista, pakkasneste itsessään ei vanhene.
Mutta sen korroosionestoaineet kuluvat lopulta, ja silloin tarvitset muutosta.
Kuten edellä mainittiin, IAT-jäähdytysnesteiden lyhin käyttöikä on noin 2 vuotta, kun taas sekä OAT että HOAT tarjoavat noin 5 vuotta.
Mutta jo ennen kuin pääset näihin merkkeihin, autosi saattaa antaa sinulle merkkejä siitä, että se tarvitsee jäähdytysnesteen vaihtoa. Ne sisältävät:



Jäähdytysnesteen merkkivalo syttyy: Tämä merkkivalo ilmaisee alhaisen jäähdytysnesteen määrän ja ylikuumentunutta moottoria. Tämä johtuu yleensä jäähdytysnestevuodosta, ja se on tarkistettava. Jäähdytysnestesäiliössä on säännölliset nesteen minimi- ja maksimitason asteikot.



Mittarin lämpötila normaalia korkeampi: Jos moottorisi käy optimaalisessa lämpötilassa, mittarin neula on normaalilla alueella. Jos neula liikkuu ylös tai alas, tämä on merkki jäähdytysjärjestelmän vaurioitumisesta.



Värillinen nesteen merkkivalo: Jos autosi jättää värillisen lätäkön ajotieltä, se on kuollut jäähdytysnestevuodon merkki. Muista, että tällaiset lätäköt on puhdistettava ennen kuin teet mitään muuta, koska ne ovat erittäin myrkyllisiä sekä ihmisille että eläimille (siitä lisää tulossa).
Makea haju: Vaikka se ei ole niin ilmeinen merkki kuin jäähdytysnesteen lätäkkö ajotiellä, makea haju auton ympärillä (sisällä tai ulkopuolella) voi myös viitata jäähdytysnesteen vuotamiseen.
Ei toiminnassa oleva lämmitin: Lämmitin toimii samassa jäähdytysnestekentässä kuin ajoneuvon moottori. Vuodon sattuessa jäähdytysneste luonnollisesti kiertää ja lämmitin epäonnistuu ensimmäisenä.
Vaikka näitä merkkejä ei näkyisikään, on hyvä käytäntö testata jäähdytysnesteen kunto säännöllisesti kemiallisilla liuskoilla.
Ne ovat edullisia ja helppokäyttöisiä, eivätkä eroa paljon yksinkertaisesta lakmustestistä.
Jos ne osoittavat, että jäähdytysneste on muuttunut happamaksi, on aika vaihtaa se.


KUINKA USEIN TULISI TARKISTAA PAKKASNESTEEN TASOA ?


Vastaus tähän kysymykseen riippuu siitä, keneltä kysyt.
Useimmat autonvalmistajat ja jälkimarkkinoiden jäähdytysnesteen valmistajat pyytävät sinua tarkistamaan jäähdytysnesteen määrän joka kerta, kun tankkaat tai vähintään kahden viikon välein.
Jäähdytysnesteen määrä tulee tarkistaa vähintään 6 kuukauden välein, eli ennen kesää ja ennen talvea.
Säiliön jäähdytysnesteen tason tarkistaminen kestää enintään minuutin tai kaksi.
Jos katsot tarkasti, löydät maksimi- ja vähimmäistason merkit rungosta, säiliön sivusta.
Koska säiliö on läpinäkyvä muovia ja jäähdytysneste on värillistä, voit usein tarkistaa liuoksen tason avaamatta korkkia.
Jos nestetaso on alle enimmäismäärän, tämä voi johtua luonnollisesta ja asteittaisesta häviöstä.
Tässä tapauksessa sinun tarvitsee vain lisätä valmistajan suosittelemaa jäähdytysnestettä ja odottaa seuraavaan määräaikaistarkastukseen asti.
Mutta jos taso on laskenut alle minimimerkin, sinun on täytettävä säiliö ja tarkistettava se päivittäin muutaman päivän ajan.
Jos taso putoaa enimmäisrajan alapuolelle joka kerta, kun tarkistat, pisteeseen, jossa sinun on lisättävä päivittäin, se voi olla vuoto järjestelmässä.


JÄÄHDYTYSAINEEN JÄÄTYMISPISTEEN MITTAUS

Kun pakkasneste on sekoitettu veteen ja otettu käyttöön, se on huollettava säännöllisesti. Jos moottorin jäähdytysneste vuotaa, kiehuu tai jos jäähdytysjärjestelmä on tyhjennettävä ja täytettävä uudelleen, pakkassuojaa on harkittava. Muissa tapauksissa saattaa olla tarpeen käyttää ajoneuvoa kylmemmässä ympäristössä, joka vaatii enemmän pakkasnestettä ja vähemmän vettä. Kolmea menetelmää käytetään yleisesti liuoksen jäätymispisteen määrittämiseen mittaamalla sen pitoisuus:

• Ominaispaino (käyttämällä hydrometritestiliuskaa tai jotain kelluvaa indikaattoria),
• Refraktometri - joka mittaa jäätymisenestoliuoksen taitekerrointa
• Testiliuskat - tätä tarkoitusta varten tehdyt erityiset kertakäyttöiset indikaattorit.

 

    
        
            
        
    
Refraktomeeter

            



Lämpötila vaikuttaa sekä ominaispainoon että taitekerroimeen, vaikka ensimmäiseen vaikuttaa paljon vähemmän katastrofaalisesti. Lämpötilan kompensointia suositellaan kuitenkin RI-mittauksille. Propyleeniglykoliliuosten ominaispainoa ei voida testata epäselvien tulosten vuoksi (40 % ja 100 % liuoksilla on sama ominaispaino), vaikka tyypillisissä käyttötarkoituksissa pitoisuus ylittää harvoin 60 %.
Kiehumispiste voidaan samoin määrittää pitoisuudella, joka annetaan jollakin kolmesta menetelmästä.


MITÄ VÄRVIÄ JÄÄHDYTYSNESTETTÄ MINUN TULISI KÄYTTÄÄ AUTOSSANI ?


Sinun on tarkistettava auton omistajan käsikirjasta oikea jäähdytysnesteen erittely ja käytettävä sitä. Värillä ei ole tarkoitusta.

 

Luokitukset:


American Society for Testing and Materials, ASTM, on kehittänyt jäähdytysnesteteollisuudessa yleisesti käytettyjä testejä.

ASTM D3306 ja ASTM D6210 ovat nykyään yleisimmin käytettyjä alan standardeja. ASTM D3306 sisältää lukuisia testejä, jotka asettavat vaatimukset kevyille jäähdytysnesteille. Spesifikaatio mittaa jäähdytysnesteen tärkeimpiä ominaisuuksia, kuten jäätymis- ja kiehumispisteitä. Tämä testi sisältää myös suorituskykyvaatimukset, jotka arvioivat jäähdytysnesteen korroosiosuojaa erilaisissa olosuhteissa ja vesipumpun kavitaatiota.

ASTM D6210 sisältää D3306-testit ja lisätestit, jotka arvioivat jäähdytysnesteen suorituskykyä vaikeissa sovelluksissa. Ensisijaiset lisävaatimukset testaavat jäähdytysnesteen kykyä suojata märkien vuorausten kavitaatiolta sekä kykyä suojata kuumia pintoja kalkkia vastaan. Heavy Duty -jäähdytysnestettä valittaessa on tärkeää varmistaa, että jäähdytysneste täyttää 6210-standardit.

 

VW:n tekniset tiedot G5 G11 jne Audi:n esimerkissä.


Alla G-eritelmän soveltuvuus Audiin, toki ne sopivat myös moneen muuhun automerkkiin mikäli pullossa on vastaava tarvittava erittely.
HOAT-jäähdytysnesteet täyttävät G5-vaatimukset ja voivat olla keltaisia ​​tai oransseja.
G11 Audi-autoille vuosilta 1980-1997 Täytyy täyttää Audi Vw:n vaatimukset. HOAT-jäähdytysnesteet täyttävät VW TL 774 C -vaatimukset ja voivat olla enimmäkseen sinisiä, mutta voivat olla myös keltaisia, vihreitä tai oransseja. Valmistaja Comma/Glysantin G48 (sininen/vihreä), BMW OEM (sininen)
G12 Audin 1997-2008 HOAT-jäähdytysnesteet täyttävät vaatimukset ja voivat olla punaisia, keltaisia ​​tai oransseja. VW G12 TL 774D (punainen jäähdytysneste),
G12+ Audisille 1997-2008 Täytyy täyttää Audi Vw:n spesifikaatiot VW TL 774 F VW G12+ TL 774F (vaaleanpunainen), Comma/Glysantin G30 (punainen), Glysantin G33 (sininen), Glysantin G34 (oranssi), Halfords OAT (Palfords OAT) , ECP Triple QX Red (punainen), Havoline XLC (oranssi), Granville Zerocol (punainen), Bluecol 5yr (punainen), Renault Type D (vihreä)
G-12++ Audit 2008-nykyään. Täytyy täyttää Audi Vw:n vaatimukset VW TL 774 G Silikoni Organic Acid Technology (SiOAT) VW G12++ TL 774G (vaaleanpunainen), VW G13 TL 774J (violetti), ECP Triple QX Purple (violetti), Havoline QFC (punainen), uusi BMW OEM ( Vihreä), Glysantin G40 (violetti), Glysantin CG40 (violetti)
G-13 Yhteensopiva kaikkien G11, G12+, G12++ mallien kanssa. Audit 2008-nykyiseen - täytyy täyttää Audi Vw:n VW TL 774 J -spesifikaatiot. Monet silikoni-orgaanisen happoteknologian (SiOAT) nesteet täyttävät nämä vaatimukset, ja ne otettiin käyttöön vuonna 2010. Tämä tavallisesti vaaleanpunainen jäähdytysneste sisältää silikaatteja lisäainepaketissa. SiOAT-jäähdytysnesteet voivat kestää 125 000 - 150 000 mailia.
G12EVO (TL 774-L) vuodelta 2018 G-13 on siirtynyt tähän spesifikaatioon
G-40 Uusin SiOAT-spesifikaatio
G-48 nämä uudet jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykolipohjaisia ​​ja sisältävät nitriittiä, fosfaattia ja muita kemikaaleja.
Onko G-48 parempi kuin G-40? Ei, se vain täyttää erilaiset vaatimukset.

 


Voinko sekoittaa erilaisia Audin jäähdytysnesteitä ?


Uusin Audi G13 jäähdytysnesteen pakkasnesteen spesifikaatio on yhteensopiva kaikkien Audi VW:n aiempien jäähdytysnesteen teknisten tietojen kanssa. Tämä tarkoittaa, että se voidaan sekoittaa aikaisempien G11, G12, G12 plus, G12 plus plus jäähdytysnesteen eritelmien kanssa.
Suosittelemme kuitenkin täyttämään jäähdytysnestesäiliösi samantyyppisellä jäähdytysnesteellä, joka on tällä hetkellä Audisi jäähdytysjärjestelmässä. Tämä pitää jäähdytysjärjestelmän puhtaana.

Esimerkki: Jos sinulla on Audi-malli, jonka jäähdytysjärjestelmässä on edelleen G12+ jäähdytysnesteen määritys, suosittelemme silti käyttämään G12+ jäähdytysnestemäärittelyä järjestelmän päivittämiseen.
Vaikka näitä jäähdytysnesteen määrityksiä on mahdollista sekoittaa, korroosiosuojaus voi hävitä tuntemattomalla tavalla. Kuten edellä mainittiin, suosittelemme siksi aina lisäämään alhaista jäähdytysnestetasoa samantyyppisellä jäähdytysnesteellä, joka on tällä hetkellä Audisi jäähdytysjärjestelmässä. Tämä varmistaa jäähdytysjärjestelmän puhtauden ja optimaalisen moottorin suojauksen.
Monet jäähdytysnesteteollisuudessa ovat määrittäneet värejä tietyille spesifikaatioille: G11 sininen, G12+ pinkki, G12++ pinkki, G13 violetti tai violetti.


Voinko päivittää uusimpaan Audi:n jäähdytysnesteen spesifikaatioon ?

Joo. Useimmat G12+:aa tai G12++:aa käyttävät omistajat saattavat haluta päivittää uusimpaan G13-jäähdytysnesteeseen, kun he seuraavan kerran huuhtelevat jäähdytysjärjestelmää syvällä (eli jakohihnan vaihdon yhteydessä).

 


Voinko käyttää yleistä tai hyväksymätöntä Audi:n jäähdytysnestettä ?

Käytä VAIN OEM-hyväksyttyä Audi VW G11, G12+, G12++ tai G13 Audi jäähdytysnestettä. ÄLÄ käytä tavallista kaupasta ostettua jäähdytysnestettä, joka ei yleensä täytä Audin jäähdytysjärjestelmän vaatimuksia. Huonolaatuisemmalla jäähdytysnesteellä on haitallinen reaktio Audin jäähdytysjärjestelmässä. Huonolaatuinen jäähdytysneste saastuttaa järjestelmän ja syö metalli-, kumi- ja muoviosat.


Indeksinumero standartit


Maailmanlaajuisesti identtisiä indeksinumeroita ei ole olemassa. Esimerkiksi saksalainen autonvalmistaja VW ja maailman suurin kemikaalikonserni BASF kehittivät omat sisäiset jäähdytysnestestandardinsa. Ne ovat kehittyneet ajan myötä ja niitä voidaan käyttää navigointina.

Yleiskatsaus näihin pakkasnestestandardeihin:
VW-standardit: G11, G12, G12+, G12++, G13

BASF-standardit: G48, G30, G40, G05, G33, G34
G11- ja G48-jäähdytysnesteissä käytetään hyvin samanlaista glykoliseosta. G12+ ja G30 sekä G12++ ja G40 ovat myös samanlaisia.

Seuraava taulukko tarjoaa tarkemman yleiskatsauksen:
VW ja BASF jäähdytysnesteen/jäätymisenestoainestandardit:
Todennäköisesti yleisimmät jäähdytysnesteen tekniset tiedot ovat G-standardit. Ne kehittivät itsenäisesti autonvalmistaja Volkswagen ja kemianyhtiö BASF. Jotkut standardit ovat identtisiä, toisilla ei ole vastaavia toisessa järjestelmässä. VW:n jäähdytysnesteen tekniset tiedot vaihtelevat välillä G11-G12, G12+ ja G12++-G13. BASF, tunnetun Glysantin-jäätymisenestoaineen valmistaja, hallitsee sen luokitusta seuraavasti:











• Glysantin G48 (vastaa VW G11:tä)
• Glysantin G30 (vastaa VW G12+:aa)
• Glynsatin G40 (vastaa VW G12++:aa)
• Glysantin G05 (sopii erityisesti moniin valurautamoottoreihin)
• Glysantin G33 (sopii useimpiin Peugeot- ja Citroen-ajoneuvoihin)
• Glysantin G34 (tuote moniin GM- ja Opel-ajoneuvoihin)

Monet ajoneuvojen valmistajat perustuvat näihin eritelmiin. Jos et löydä mitään näistä tiedoista ajoneuvosi käyttöohjekirjasta, voit löytää sieltä joitain valmistajan sisäisiä määräyksiä:
• Mercedes-Benz erottaa jäähdytysnesteet MB 325.0, MB 325.3, MB 325.5, MB 325.6
• Jeep , Dodge ja Chrysler vaativat tyypillisesti jäähdytysnesteen hyväksynnillä Chrysler MS-10216 , Chrysler MS-12106 tai Chrysler MS-9769
• Amerikkalainen valmistaja Ford lisää myös jäähdytysnesteitä kiinnitysjärjestelmäänsä. Usein käytetään esimerkiksi hyväksyntää Ford WSS-M97B44-D.
Jotkut valmistajat tarjoavat tietyn tuotteen ajoneuvoihinsa. Löydät usein viittauksia Renault Glaceol RX Type D:hen Renault-ajoneuvojen käsikirjoista. Merkintöjen lisäksi valmistajat sisältävät usein osanumeroita, jotka viittaavat nimenomaisiin OEM-tuotteisiin, esim.

• BMW 83192211191 BMW jäähdyttimen pakkasnesteeseen
• Volvo 31439723 Volvon jäähdyttimen pakkasnesteelle Ready Mix
• Honda OL999-9011 Honda Long Life Type 2 pakkasnesteelle
• Nissan KE90299935 Nissan L248 jäähdytysnesteelle

Muut valmistajat ilmoittavat myös jäähdytysnesteen tietyn kemiallisen koostumuksen, jota on noudatettava. Jäähdytysnesteet luokitellaan usein seuraaviin luokkiin:
• nitriittitön, amiiniton, fosfaattiton
• amiini-, fosfaatti-, boraatti-, silikaattiton
• amiini-, fosfaatti-, boori-, 2-etyyliheksaanihappoton

Autonvalmistaja Opel määrää usein niin sanotun matalahybridisen "Lobrid" -jäähdytysnesteen käytön nykyaikaisissa ajoneuvoissa.

Jos haluat ostaa jäähdytysnestettä, ne ovat täällä.