API-määritykset moottoriöljyille
API eli American Petroleum Institute on Yhdysvaltojen suurin öljy- ja maakaasuteollisuuden kauppajärjestö. Se väittää edustavansa lähes 600:ta yritystä, jotka osallistuvat tuotantoon, jalostukseen, markkinointiin ja moniin muihin öljyteollisuuden osa-alueisiin.
Nykyiset ja aiemmat API-palveluluokat on koottu alla oleviin käteviin kaavioihin. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua autonsa omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi erittely. Autojen bensiinimoottoreille uusin moottoriöljyn huoltokategoria (spesifikaatio) sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet. Jos esimerkiksi auton käyttöohjeessa vaaditaan API SN -öljyä, uudempi API SP -öljy tarjoaa täyden suojan. Dieselmoottoreiden osalta viimeisin luokka sisältää yleensä - mutta ei aina - edellisen luokan suorituskykyominaisuudet.
API FA-4 ja FA-4 Donut tunnistavat tietyt XW-30-öljyt, jotka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi valikoiduissa suurnopeuksissa nelitahtisissa dieselmoottoreissa, jotka on suunniteltu täyttämään 2017 mallivuoden valtateiden kasvihuonekaasupäästöstandardit. API FA-4 öljyt eivät ole keskenään vaihdettavissa tai taaksepäin yhteensopivia API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 ja CH-4 öljyjen kanssa. Tarkista moottorin valmistajan suosituksista, soveltuvatko API FA-4 -öljyt käytettäväksi ajoneuvossasi
ILSAC-standardi henkilöautojen moottoriöljyille
Nykyiset ja aiemmat ILSAC-standardit on lueteltu tässä. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi suorituskykyluokka.
Autojen bensiinimoottoreille uusin ILSAC-standardi sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet, ja sitä voidaan käyttää vanhempien moottoreiden huoltoon, joissa suositeltiin edellisen luokan öljyjä.
Bensiinimoottorit
Nykyiset ja aiemmat API-palveluluokat (spesifikaatiot) on lueteltu tässä. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi erittely.
Autojen bensiinimoottoreille uusin API-palveluluokka sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet ja sitä voidaan käyttää vanhempien moottoreiden huoltoon, joissa suositeltiin edellisen kategorian öljyjä.
Huomautus. Kirjaimet "SI", "SK" ja "SO" jätetään pois API-palveluluokan kirjejärjestyksestä, koska ne liittyvät yleisesti muihin organisaatioihin tai järjestelmiin.
Dieselmoottorit luokka C
Dieselmoottorit luokka F
Nykyiset ja aiemmat API-palveluluokat on koottu alla oleviin käteviin kaavioihin. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua autonsa omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi erittely. Autojen bensiinimoottoreille uusin moottoriöljyn huoltokategoria (spesifikaatio) sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet. Jos esimerkiksi auton käyttöohjeessa vaaditaan API SN -öljyä, uudempi API SP -öljy tarjoaa täyden suojan. Dieselmoottoreiden osalta viimeisin luokka sisältää yleensä - mutta ei aina - edellisen luokan suorituskykyominaisuudet.
API FA-4 ja FA-4 Donut tunnistavat tietyt XW-30-öljyt, jotka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi valikoiduissa suurnopeuksissa nelitahtisissa dieselmoottoreissa, jotka on suunniteltu täyttämään 2017 mallivuoden valtateiden kasvihuonekaasupäästöstandardit. API FA-4 öljyt eivät ole keskenään vaihdettavissa tai taaksepäin yhteensopivia API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 ja CH-4 öljyjen kanssa. Tarkista moottorin valmistajan suosituksista, soveltuvatko API FA-4 -öljyt käytettäväksi ajoneuvossasi
ILSAC-standardi henkilöautojen moottoriöljyille
Nykyiset ja aiemmat ILSAC-standardit on lueteltu tässä. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi suorituskykyluokka.
Autojen bensiinimoottoreille uusin ILSAC-standardi sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet, ja sitä voidaan käyttää vanhempien moottoreiden huoltoon, joissa suositeltiin edellisen luokan öljyjä.
Nimi |
Tila |
Selitys |
GF-6A | Nykyinen | Otettu käyttöön toukokuussa 2020, suunniteltu suojaamaan matalan nopeuden esisytytystä (LSPI), jakoketjun kulumissuojaa, mäntien ja turboahtimien kehittynyttä korkeiden lämpötilojen suojausta, tiukempaa lietteen ja lakan hallintaa, parempi polttoainetalous, parannettu päästöjenhallintajärjestelmä. E85:een asti etanolia sisältävillä polttoaineilla käyvien moottoreiden suojaaminen. |
GF-6B | Nykyinen | Koskee vain öljyjä, joiden SAE-viskositeettiluokka on 0W-16. Esitelty toukokuussa 2020, suunniteltu alhaisen nopeuden esisytytykseen (LSPI), jakoketjun kulumissuojaukseen, mäntien ja turboahtimien korkeaan lämpötilaan, tiukkaan lietteen ja lakan hallintaan, parantuneeseen polttoainetalouteen, päästöjenhallintajärjestelmän suojaamiseen ja suojaukseen. etanolia sisältävillä polttoaineilla aina E85 asti. |
GF-5 | Vanhentunut* | Käytä GF-6A, jos GF-5 suositellaan. |
GF-4 | Vanhentunut | Käytä GF-5, jos GF-4 suositellaan. |
GF-3 | Vanhentunut | Käytä GF-5, jos GF-3 suositellaan. |
GF-2 | Vanhentunut | Käytä GF-5, jos GF-2 suositellaan. |
GF-1 | Vanhentunut | Käytä GF-5, jos GF-1 suositellaan. |
Bensiinimoottorit
Nykyiset ja aiemmat API-palveluluokat (spesifikaatiot) on lueteltu tässä. Ajoneuvon omistajien tulee tutustua omistajan käsikirjaan ennen näiden taulukoiden tarkastelua. Öljyillä voi olla useampi kuin yksi erittely.
Autojen bensiinimoottoreille uusin API-palveluluokka sisältää kunkin edellisen kategorian suorituskykyominaisuudet ja sitä voidaan käyttää vanhempien moottoreiden huoltoon, joissa suositeltiin edellisen kategorian öljyjä.
Huomautus. Kirjaimet "SI", "SK" ja "SO" jätetään pois API-palveluluokan kirjejärjestyksestä, koska ne liittyvät yleisesti muihin organisaatioihin tai järjestelmiin.
Kategoria |
Tila |
Selitys |
SP | Nykyinen | Otettiin käyttöön toukokuussa 2020, ja se on suunniteltu tarjoamaan pieninopeuksinen esisytytyssuoja (LSPI), jakoketjun kulumissuoja, mäntien ja turboahtimien parannettu korkean lämpötilan sadesuoja sekä tiukempi lietteen ja lakan hallinta. API SP resursseja säästävällä on yhteensopiva ILSAC GF-6A:n kanssa, yhdistäen API SP:n suorituskyvyn parempaan polttoainetalouteen, päästöjenhallintajärjestelmän suojaukseen ja suojaukseen moottoreille, jotka käyttävät polttoaineita E85-etanoliin asti. |
SN | Nykyinen | 2020 ja vanhemmille automoottoreille |
SM | Nykyinen | 2010 ja vanhemmille automoottoreille |
SL | Nykyinen | 2004 ja vanhemmille automoottoreille |
SJ | Nykyinen | 2001 ja vanhemmille automoottoreille |
SH | Vanhentunut | VAROITUS: Ei sovellu käytettäväksi useimmissa bensiiniautoissa, jotka on valmistettu vuoden 1996 jälkeen. Ei ehkä tarjoa riittävää suojaa moottorin lietteen kertymistä, hapettumista tai kulumista vastaan. |
SG | Vanhentunut | VAROITUS: Ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1993 jälkeen rakennetuissa bensiinimoottoreissa. Ei ehkä tarjoa riittävää suojaa moottorin lietteen kertymistä, hapettumista tai kulumista vastaan. |
SF | Vanhentunut | VAROITUS: Ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1988 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. Ei ehkä tarjoa riittävää suojaa moottorin lietteen kertymistä vastaan. |
SE | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1979 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. |
SD | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1971 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. Käyttö nykyaikaisemmissa moottoreissa voi johtaa epätyydyttävään suorituskykyyn tai laitteiden vaurioitumiseen. |
SC | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1967 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. Käyttö nykyaikaisemmissa moottoreissa voi johtaa epätyydyttävään suorituskykyyn tai laitteiden vaurioitumiseen. |
SB | Vanhentunut | VAROITUS: Ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1951 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. Käyttö nykyaikaisemmissa moottoreissa voi johtaa epätyydyttävään suorituskykyyn tai laitteiden vaurioitumiseen. |
SA | Vanhentunut | VAROITUS:: Ei sisällä lisäaineita. Ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1930 jälkeen rakennetuissa bensiiniautoissa. Käyttö nykyaikaisissa moottoreissa voi johtaa epätyydyttävään suorituskykyyn tai laitteiden vaurioitumiseen. |
Dieselmoottorit luokka C
Kategoria |
Tila |
Selitys |
CK-4 | Nykyinen | API Service Category CK-4 kuvaa öljyt, jotka on tarkoitettu käytettäviksi nopeissa nelitahtisissa dieselmoottoreissa, jotka on suunniteltu täyttämään 2017 mallivuoden maantie- ja Tier 4 ei-maantiepäästöstandardit sekä edellisen mallivuoden dieselmoottoreissa. Nämä öljyt on suunniteltu käytettäväksi kaikissa sovelluksissa dieselpolttoaineiden kanssa, joiden rikkipitoisuus on enintään 500 ppm (0,05 paino-%). Yli 15 ppm (0,0015 paino-%) rikkiä sisältävien öljyjen käyttö voi kuitenkin vaikuttaa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän kestävyyteen ja/tai öljynvaihtoväliin. Nämä öljyt ovat erityisen tehokkaita päästöjenrajoitusjärjestelmän kestävyyden ylläpitämisessä käytettäessä dieselhiukkassuodattimia (DPF) ja muita kehittyneitä jälkikäsittelyjärjestelmiä. API CK-4 -öljyt on suunniteltu tarjoamaan tehostettu suoja öljyn hapettumista, leikkausviskositeetin häviämistä ja öljyn ilmastumista vastaan sekä suojaa katalyyttimyrkytyksiä, hiukkassuodattimen tukkeutumista, moottorin kulumista, mäntäkertymiä, alhaisen ja korkean lämpötilan hajoamista ja nokea vastaan. siihen liittyvä viskositeetin nousu. API CK-4 öljyt ylittävät API CJ-4, CI-4 ja CI-4 PLUS, CI-4 ja CH-4 suorituskykykriteerit ja voivat tehokkaasti voidella moottoreita, jotka vaativat näitä API-palveluluokkia. Jos käytät CK-4-öljyä, jonka rikkipitoisuus on yli 15 ppm, kysy moottorin valmistajalta huoltovälisuosituksia. |
CJ-4 | Nykyinen | Nopeille nelitahtisille dieselmoottoreille, jotka on suunniteltu täyttämään 2010 mallivuoden tie- ja Tier 4 off-road -päästöstandardit, sekä edellisen mallivuoden dieselmoottoreille. Nämä öljyt on suunniteltu käytettäväksi kaikissa sovelluksissa dieselpolttoaineiden kanssa, joiden rikkipitoisuus on enintään 500 ppm (0,05 paino-%). Yli 15 ppm (0,0015 paino-%) rikkiä sisältävien öljyjen käyttö voi kuitenkin vaikuttaa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän kestävyyteen ja/tai vaihtoväliin. API CJ-4 öljyt ylittävät API CI-4 suorituskykykriteerit sekä CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 ja CF-4 ja voivat tehokkaasti voidella moottoreita, jotka vaativat näitä API-palveluluokkia. Jos käytät CJ-4-öljyä, jonka rikkipitoisuus on yli 15 ppm, kysy moottorin valmistajalta huoltovälejä. |
CI-4 | Nykyinen | Otettu käyttöön vuonna 2002. Suurinopeuksisille nelitahtimoottoreille, jotka on suunniteltu täyttämään vuonna 2002 käyttöönotetut vuoden 2004 päästöstandardit. CI-4-öljyt on suunniteltu ylläpitämään moottorin kestävyyttä, kun käytetään pakokaasujen kierrätystä (EGR), ja ne on suunniteltu dieselkäyttöön. polttoaineet, joiden rikkipitoisuus on enintään 0,5 massaprosenttia. Voidaan käyttää CD-, CE-, CF-4-, CG-4- ja CH-4-öljyjen sijasta. Jotkut CI-4 öljyt voivat myös täyttää CI-4 PLUS -merkinnän. |
CH-4 | Nykyinen | Otettu käyttöön 1998. Nopeille nelitahtimoottoreille, jotka on suunniteltu täyttämään vuoden 1998 päästöstandardit. CH-4-öljyt on erityisesti sekoitettu käytettäväksi dieselpolttoaineiden kanssa, joiden rikkipitoisuus on enintään 0,5 painoprosenttia. Voidaan käyttää CD-, CE-, CF-4- ja CG-4-öljyjen sijasta. |
CG-4 | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 2009 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CF-4 | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 2009 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CF-2 | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 2009 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. Kaksitahtimoottoreilla voi olla erilaiset voiteluvaatimukset kuin nelitahtimoottoreilla, joten kannattaa ottaa yhteyttä valmistajaan saadaksesi ajantasaiset voitelusuositukset. |
CF | Vanhentunut | VAROITUS: Ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 2009 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. Myöhemmät "C"-luokan öljyt ovat yleensä sopivia tai suositeltavia autojen dieselmoottoreihin, joihin "CF"-öljyt on tarkoitettu. Vanhemmat laitteet ja/tai kaksitahtidieselmoottorit, erityisesti ne, jotka vaativat yksivaiheisia tuotteita, saattavat edelleen vaatia CF-luokan öljyä. |
CE | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1994 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CD-II | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1994 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CD | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1994 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CC | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1990 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CB | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1961 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
CA | Vanhentunut | VAROITUS: ei sovellu käytettäväksi useimmissa vuoden 1959 jälkeen rakennetuissa dieselmoottoreissa. |
Dieselmoottorit luokka F
Kategoria |
Tila |
Selitys |
FA-4 | Nykyinen | API-palvelukategoria FA-4 kuvaa tiettyjä XW-30-öljyjä, jotka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi valikoiduissa suurnopeuksissa nelitahtisissa dieselmoottoreissa, jotka on suunniteltu täyttämään 2017 mallivuoden valtateiden kasvihuonekaasupäästöstandardit (GHG). Nämä öljyt on suunniteltu maantiekäyttöön, kun dieselpolttoaineen rikkipitoisuus on enintään 15 ppm (0,0015 painoprosenttia). Katso yksittäisten moottorinvalmistajien suosituksia yhteensopivuudesta API FA-4 -öljyjen kanssa. Nämä öljyt sekoitetaan korkean lämpötilan korkean leikkausvoiman (HTHS) viskositeettialueelle 2,9-3,2 cP kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Nämä öljyt ovat erityisen tehokkaita päästöjenrajoitusjärjestelmän kestävyyden ylläpitämisessä, kun käytetään hiukkassuodattimia ja muita kehittyneitä jälkikäsittelyjärjestelmiä. API FA-4 -öljyt on suunniteltu tarjoamaan parempi suoja öljyn hapettumista, leikkausviskositeettihäviötä ja öljyn ilmastumista vastaan sekä suojaa katalyyttimyrkytykseltä, hiukkassuodattimen tukkeutumiselta, moottorin kulumiselta, mäntäkertymiltä, alhaisen ja korkean lämpötilan hajoamiselta ja nokea vastaan. siihen liittyvä viskositeetti kasvaa. API FA-4 öljyt eivät ole keskenään vaihdettavissa tai taaksepäin yhteensopivia API CK-4, CJ-4, CI-4 öljyjen CI-4 PLUS, CI-4 ja CH-4 kanssa. Tarkista moottorin valmistajan suosituksista, soveltuvatko API FA-4 -öljyt käytettäväksi. API FA-4 -öljyjä ei suositella käytettäväksi polttoaineiden kanssa, joiden rikkipitoisuus on yli 15 ppm. Polttoaineille, joiden rikkipitoisuus on yli 15 ppm, katso moottorin valmistajan suosituksia. |