Mitkä lamellirenkaat valita autoosi

Mitkä lamellirenkaat valita autoosi Autoon talveksi lamellirenkaita valittaessa kannattaa huomioida, että renkaassa on merkintä M+S (mud & lumi) ja kolmen vuorenhuippu symboli (kuva 1), lisäksi suositellaan lisäämään uusi, joka otettiin käyttöön vasta 1.5.2021, jäinen vuorenhuippumerkki (Ice grip - kuva 2). Jäisen vuoren huipun merkki kertoo, että kyseessä on erityisesti Pohjoismaiden ankaraan ilmastoon suunniteltu rengas.

   
Kuva 1 

          Kolme vuorenhuippua
Kuva 2

            Jäinen vuorenhuippu

Aiempi merkintä, jossa oli vain vuori kolmella huipulla ja lumihiutale renkaassa (Three Peak Mountain Snow Flake symboli 3PMSF), tarkoitti, että nämä olivat talvirenkaita, jotka sopivat kovaan lumiseen olosuhteisiin, mutta tämä merkintä ei ottanut huomioon pohjoisen ilmaston maita. Koska tällaisella merkinnällä varustetut renkaat eivät välttämättä sovi Suomen ilmastoon. Siksi kannattaa myös lukea tuotetiedoista renkaan kuvaus varmistaaksesi, että siellä on jäinen vuorenhuippumerkintä.


Jos renkaissa on kuitenkin vain M+S-merkintä (kuva 3), se ei tarkoita, että ne soveltuvat talvikäyttöön. Liukkaalla kelillä tällaiset renkaat eivät tarjoa sitä pitoa, hallittavuutta ja lyhyttä jarrutusmatkaa kuin talvirenkaat, joissa on kolme vuorenhuippua ja jäinen vuorenhuippu. Ainoastaan ​​M+S-merkityillä renkailla on aggressiivisempi pintakuvio kuin kesärenkailla paremman pidon varmistamiseksi eri olosuhteissa käyttämällä suurempia kulutuspintalohkoja ja leveämpiä välejä niiden välillä, mutta ne eivät sovellu talvikäyttöön Suomen ilmastossa. Tällaiset renkaat on tarkoitettu ajoon Keski-Euroopan teillä.

    

Rengas, jossa on kolme vuorenhuippua ja myös jäinen vuorenhuippu, käyttää koostumuksessaan pehmeämpää kumia. Vain kesä- ja M+S-renkaat on valmistettu jäykemmästä kumisekoituksesta. Tämä auttaa rengasta säilyttämään muotonsa kuumalla päällysteellä rullattaessa. Monien valmistajien talvirenkaat on valmistettu hydrofiilisestä (eli "vettä rakastavasta") kumista, joka pysyy pehmeämpänä ja joustavampana kylmällä talvisäällä. Tämä joustavampi kumi on yksi syistä, miksi renkaalla on parempi pito lumella ja jäällä. Renkaiden kuvauksessa usein mainitaan, että kyseessä on pehmeä rengasseos, joka sopii varmasti paremmin Suomen talveen.

Talvi- ja kesärenkailla ja ympärirenkailla on erilainen kulutuspinta (kuvio). Talvirenkaissa on suurempi rako-ulokesuhde, mikä tarkoittaa, että kulutuspinnan välissä on suurempia uria. Kulutuspinnassa on myös epäsäännölliset terävät reunat.

Vierekkäinen esimerkki talvi- ja M+S-renkaiden (ympärikausirenkaiden) eroista:



 
Kun rengas, jossa on leveitä uria ja pureskeltavia reunoja, ajaa pakatun lumen yli, se leikkaa läpi ja kaavi osan lumesta renkaan pinnalla oleviin aukkoihin, jolloin kulutuspinta pysyy läheisemmässä kosketuksessa tien kanssa. Sitten renkaan nopeus heittää lumen ulos urista. Siten talvirenkaat tarjoavat aggressiivisemman pidon kuin lamellirenkaat.


Talvirenkaissa on myös enemmän lamelleja kuin kesärenkaissa ja lamelleissa on erityinen muoto.


 

Ei sovellu käytettäväksi Suomessa talvella
 


Voi sopia talvikäyttöön Suomessa. 

Katso lisätietoja
 

100 % sopiva talvikäyttöön Suomessa