Optima SPIRALCELL TECHNOLOGY AGM akut

 Optima SPIRALCELL TECHNOLOGY AGM akut






OPTIMA®-akut ovat korkean suorituskyvyn AGM-akkuja, ja ne ovat erilaisia ​​kuin mikään muu akku maailmassa. Optima-akkujen ainutlaatuinen SPIRALCELL TECHNOLOGY® -muotoilu on yksi edistyneimmistä kaupallisesti saatavilla olevista lyijyakkutekniikoista. Se tarjoaa uskomattoman vahvan ja puhtaan virtalähteen, jota nykypäivän tavalliset lyijyakut eivät pysty tarjoamaan. OPTIMA-akkujen avulla voit luottaa pidempään käyttöikään sekä käynnistys- että syväkiertosovelluksissa (vakiovirrankulutus). Optima-akut ovat tärinänkestäviä, vuotamattomia ja rakennettu kestämään.

 
    
Optima Yellow Top

            Käynnistys

            + jatkuva virta
Optima Red top

            Käynnistysakku
Optima Blue Top

            1. Käynnistysakku

            (tummalla rungolla)

            2. Käynnistys + syväkierron akku (vaalealla rungolla)


            - Ajoneuvot vinsseillä ja muilla lisävarusteilla

            -Auto, jossa on paljon sähkötarvikkeita

            -Auton audiojärjestelmät

            -Lumiaurat

            -Sähköajoneuvot

            -Veneet jne.
   -Traktorit

            -Rakennustekniikka 

            -Ajoneuvot

            -Pelastusajoneuvot

            -Generaatorit jne.


            -Merenkulku / veneet jms

            -Kotisovellukset, jotka vaativat jatkuvaa virtaa

            -Uistelumoottorit,

            -Perämoottorit

            -Muut 

            käynnistyssovellukset



 

Nykyaikaisten ajoneuvojen tehotarve on suurempi kuin koskaan. Siksi OPTIMA®-insinöörit loivat tarvittavan tekniikan pitämään akut valmiina äärimmäisissä olosuhteissa. Optiman vallankumouksellinen imukykyinen lasimatto (AGM) antaa optima-akuille pidemmän käyttöiän ja erinomaisen suorituskyvyn. SPIRALCELL TECHNOLOGY® -akun muotoilu tekee niistä käytännöllisesti katsoen roisketiiviitä, tärinänkestäviä ja mahdollistaa asennuksen lähes mihin tahansa asentoon. Lisää se tosiasia, että ne ovat käytännössä huoltovapaita, ja sinulla on mielenrauha.

 





SPIRALCELL TECHNOLOGIA® tarjoaa monia ominaisuuksia ja etuja, joita perinteisissä litteissä lyijyhappoakuissa ei ole. SPIRALCELL TECHNOLOGY:n ansiosta OPTIMA®-akut tarjoavat enemmän tehoa ja ne on suunniteltu jatkuvasti parempia kuin muut markkinoilla olevat akut.



OPTIMA® SPIRALCELL TECHNOLOGY vie yhtiökokouksen paljon korkeammalle tasolle. OPTIMAn suorituskyky on vertaansa vailla. Tässä on joitain OPTIMA SPIRALCELL -faktoja:

  •     
  • Jokaisen OPTIMA-akun ytimessä on sarja yksittäisiä spiraalimaisesti kierrettyjä kennoja, jotka koostuvat kahdesta puhtaasta (99,99 %) lyijylevystä, jotka on päällystetty tarkalla lyijyoksidipinnoitteella. Yksi päällystetty levy on positiivinen ja toinen negatiivinen.

  •     
  • Jokainen lyijylevy on valmistettu jatkuvavaluna, joka säilyttää kriittiset paksuustoleranssit.

  •     
  • Molemmat levyt saavat patentoidun erottimen (tämä avainkomponentti on itse asiassa valmistettu mikrolasikuidusta, joka tuntuu hienolta puuvillalta), joka suorittaa kaksi tärkeää toimintoa: se estää kahta levyä koskemasta toisiinsa ja pitää elektrolyytin tasaisessa suspensiossa.

  •     
  • Spiraalikierrettyjen jatkuvien lyijylevyjen ainutlaatuinen valmistusprosessi on paljon tarkemmin hallittavissa ja kalliimpi kuin perinteisten litteiden AGM-akkujen rakentaminen. Mukautettuja automatisoituja akun käämityskoneita tarvitaan pitämään yllä tiukat toleranssit, joita vaaditaan laadun ja suorituskyvyn ylläpitämiseksi.













  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 
 

  •     
  • Jokainen valmis SPIRALCELL näyttää tarkasti kierretyltä "Jelly Rollilta". Kriittisiä toleransseja, lämpötiloja, kosteutta ja automatisoituja prosesseja ylläpidetään ja valvotaan jatkuvasti.

  •     
  • OPTIMA-akkujen tarkkuusmuovatut sylinterimäiset kotelot on valmistettu niin tiukoilla toleransseilla, että vain neitseellistä polypropeenia voidaan käyttää. Tämä varmistaa täydellisen ja tasaisen puristuksen SPIRALCELLin asettamisen jälkeen ja välttää myös mahdolliset epäpuhtaudet aiemmin käytetystä muovista.

  •     
  • 12V OPTIMA-akut on valmistettu 6 SPIRALCELL-kennosta, joista jokaisen avoimen piirin jännite on 2,2 volttia syväkiertoakuille ja hieman yli 2,1 volttia käynnistysakkuille.

  •     

  • OPTIMA on rakentanut yli 100 miljoonaa yksittäistä spiraalielementtiä 1990-luvun alusta lähtien. Kukaan ei osaa rakentaa laadukkaimpia ja tehokkaimpia kelaakkuja paremmin kuin OPTIMA.








  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Absorbent Glass Mat (AGM) -akut ovat kääntäneet tämän tekniikan päälaelleen. Perinteisen tulvineen akun kääntäminen ylösalaisin voi tietysti aiheuttaa vuodon, jonka AGM-akut, kuten OPTIMA®, voivat auttaa välttämään.



Perinteisissä tulvitetuissa akuissa positiiviset ja negatiiviset neliöt roikkuvat happoliuokseen upotetun laatikon sisällä. AGM-akuissa positiiviset ja negatiiviset levyt on erotettu imukykyisellä lasimatolla, joka pitää elektrolyytin sienen tavoin. Tämä vähentää elektrolyyttivuodon mahdollisuutta.


OPTIMA-akun suunnitteluetuja ovat pienempi sisäinen vastus ja suurempi levypinta-ala, mikä parantaa käynnistystehoa, paljon nopeampi lataus ja korkeampi jännite purkauksen aikana. Ja se on käytännöllisesti katsoen tiivis, oli se sitten haljennut tai vaurioitunut. OPTIMA AGM akut kestävät myös tärinää kuin mestari.


OPTIMA-akkujen edut korkean suorituskyvyn AGM-akku:
 
  • Vaikuttavan korkeat käynnistysominaisuudet pienessä akussa
     
  • Suurempi virranotto latauksen aikana
     
  • Suljettu huoltovapaa muotoilu
     
  • Melkein vuototiivis
     
  • Iskun ja tärinän kestävä
     
  • Enemmän tehoa verrattuna perinteisiin akkuihin
     
  • Pitkä käyttöikä



Syvä sykli (DEEP CYCLE - SLI)

Starting Lighting Ignition (SLI) (DEEP CYCLE) -akut loistavat suurella käynnistysteholla vain kevyellä matalalla pyöräilyllä. Deep-Cycle-akut on suunniteltu sovelluksiin, jotka vaativat syvää toistuvaa syväpurkausta, kuten veneiden uistelumoottorit, sähköpyörätuolit, matkailuautojen teho ja käynnistyssovellukset, joissa järjestelmän kuormitus ylittää hetkellisesti generaattorin tehon.



SLI-akkuja käytetään tyypillisesti lyhyisiin, hetkellisiin tehotarpeisiin, kuten moottorin käynnistämiseen tai pieniin sähkökuormiin. SLI-akut antavat myös lisätehoa, jota tarvitaan, kun ajoneuvon sähkökuorma ylittää latausjärjestelmästä (generaattorista) saadun tehon ja toimivat myös sähköjärjestelmän jännitteen stabiloijana tasapainottaen jännitepiikkejä ja estämällä näitä piikkejä vahingoittamasta muita sähköjärjestelmä.



Tehokkaat auton audio- ja hätäajoneuvosovellukset ovat esimerkkejä järjestelmän kuormituksista, jotka ylittävät generaattorin lähtötehon. Kun moottori käy joutokäynnillä ja generaattorin teho laskee, Deep-Cycle-akku voi jatkaa korkean virran kuormituksen tukemista ja latautua sitten nopeasti uudelleen moottorin nopeuden ja generaattorin tehon kasvaessa. Aina kun tämä tapahtuu, se on sykli, ja se voi tapahtua milloin tahansa ajoneuvon työpäivän aikana.


Ajoneuvon omistajat, joiden järjestelmät ovat säännöllisesti ylikuormitettuja, löytävät OPTIMA® Deep-Cyclen täydellisen ratkaisun. Näitä ovat ajoneuvot, joihin on lisätty jälkimarkkinoiden lisävarusteita, kuten poliisi-, hätä- ja ambulanssiajoneuvot, kuriiri- ja rahtiautot ja asuntovaunut.


Millaista Optima akkua valita:



OPTIMA REDTOP® nopeampaan käynnistykseen ja ääriolosuhteisiin

OPTIMA YELLOWTOP® suurille jaksoille ja nopeaan lataukseen

OPTIMA BLUETOP® laiva-ajoneuvot ja matkailuautot


1. OPTIMA YELLOWTOP® start + syväpyöräily suuriin kierroksiin ja pikalataukseen



Optima YellowTop on suunniteltu istumaan ja unohtamaan. Olosuhteista riippumatta, olipa kyseessä kosteus, kuumuus, lika, voimakas tärinä tai säännöllinen purkautuminen, keskeytymätön teho taataan koko purkujakson ajan. Kyky ylläpitää korkeampaa jännitettä purkausjakson aikana antaa Optiman käyttää enemmän varastoitua tehoa kuin perinteiset akut. Kaikki nämä edut tulevat Optima Spiralcell Technology® -teknologiasta, jossa yhdistyvät käynnistysakkun edut syväkiertoakun edut. YellowTop pystyy käsittelemään monia purkauksia ja latausta ilman merkittävää tehonmenetystä, ja se on myös ihanteellinen kausikäyttöön erittäin alhaisen itsepurkautumisasteensa vuoksi.


Optima Yellow Top (keltainen) start + deep-cycling (deep-cycling) huipputason erittäin kestävät AGM-akut. Tämä SPIRACELL TECHNOLOGY® -teknologialla valmistettu akku on valmis kestämään mitä tahansa. Ja se taistelee tärinää paremmin kuin mikään akku – se on jopa 15 kertaa tärinänkestävämpi kuin tavallinen akku.



OPTIMA YELLOWTOP kestää jopa 3 kertaa pidempään kuin perinteiset akut ja varmistaa keskeytymättömän virransyötön koko purkausjakson ajan. Sen teho on puhtaampaa ja sen lähtöjännite on korkeampi kuin perinteisillä akuilla. Sen kompakti muotoilu vähentää painoa ja helpottaa asennusta ahtaissa tiloissa. Se on täysin tiivis ja tiivis, kestää hyvin äärimmäisiä lämpötiloja ja sitä voidaan säilyttää pitkään.



Ja see on täysin huoltovapaa




Edut:



* Syvä kierto ja käynnistä kaikki yhdessä akussa.

* Kestää jopa 3 kertaa pidempään kuin perinteiset litteät akut.

* Jatkuva suorituskyky, joka pitää akun samalla tasolla, vaikka se on vähissä.

* Enemmän tehoa käynnistysprosessin ensimmäisten 1, 3, 5 ja 10 sekunnin aikana kuin tavalliset lyijyakut, joiden teho on vertailukelpoinen.

* Ihanteellinen kausikäyttöön, täyteen ladattu se voi olla käyttämättä jopa 12 kuukautta huoneenlämmössä (tai sitä alhaisemmassa lämpötilassa) ja silti käynnistää auton.

* 15 kertaa tärinänkestävämpi kuin perinteiset lyijyakut.

* Asennettavissa melkein mihin tahansa asentoon.

* Täysin huoltovapaa

* Suojattu jäätymiseltä talvella -34.4C asti, lämmönkestävä +50C asti


KELTAINEN : Käytä tätä, kun sähkökuorma on keskimääräistä suurempi tai kun purkausjakso on pidempi kuin normaali moottorin käynnistys, kuten ajoneuvoissa, joissa ei ole vaihtovirtageneraattoria. Tämä sisältää myös ajoneuvot, joiden sähkökuorma voi ylittää generaattorin keskimääräisen kapasiteetin (esim. jälkimarkkinat, GPS, laturit, vinssit, lumiaurat, invertterit). Tämä voi koskea myös ajoneuvoja, joissa on tehtaalla asennettuna paljon elektroniikkaa, kuten sähkökäyttöisillä liukuovilla ja DVD-soittimella varustetut minibussit, varsinkin jos DVD-soitinta käytetään auton moottorin ollessa sammutettuna.
 
       
 













Optima Yellow top -akut ovat ihanteellisia:
 
  • Dieselkäyttöisille ajoneuvoille jälkimarkkinoiden elektroniikalla
  •  
  • Auton audio-/videosovelluksiin, joiden teho ylittää 250 wattia OEM-järjestelmän kautta
  •  
  • Ajoneuvoille tai raskaille laitteille, joissa on invertteri (RV), hydrauliikka (rakennusajoneuvot), vinssit (4x4) tai muut kalliit lisävarusteet.
  •  
  • Sähköajoneuvoille
  •  
  • Veneille
    

 

Osta Optima Yellow Top -käynnistys/vakiotehoakku täältä!
 


2. OPTIMA REDTOP® nopeampaan käynnistykseen ja ääriolosuhteisiin


Maataloudessa, jossa koneita käytetään kausiluonteisesti, Optima RedTop näyttää erinomaisen käynnistysvoimansa.



Vaikka akku jätettäisiin traktoriin tai harvesteriin koko talveksi, RedTop antaa heti käynnistysvoimaa.*

Avain RedTopin merkittävään käynnistystehoon on Optima Spiralcell Technology®. Se mahdollistaa raskaiden dieselmoottoreiden käynnistämisen, joka on yhtä kompakti kuin tavallinen auton akku, joka voidaan asentaa paikkoihin, joissa tilaa on hyvin vähän. Tämä tehokas paketti kestää myös vertaansa vailla olevaa tärinää, iskuja ja iskuja. RedTopin vankka, tiivis rakenne kestää ankarimmatkin olosuhteet ilman sähkökatkoja.

*Jos akkua ei käytetä pitkään aikaan, se on irrotettava.


OPTIMA® REDTOP® akut ovat valmiita ja odottavat käyttöä. REDTOPin akuissa on patentoitu SPIRALCELL TECHNOLOGY® -tekniikka, joka antaa käynnistimelle valtavan tehon alkuvaiheessa ja soveltuu ihanteellisesti sovelluksiin, joissa käynnistysteho on etusijalla. Kaupalliset maatalouskoneet ja rakennuskoneet ovat kaksi markkina-aluetta, joilla OPTIMA REDTOP -akut ovat saavuttaneet suuren suosion. Tietenkin ne toimivat hyvin myös hätäajoneuvoissa, generaattoreissa ja tavallisissa autoissa. REDTOPin erittäin alhainen itsepurkautumisnopeus tarkoittaa, että voit jättää sen koskemattomaksi pitkiksi ajoiksi ja se silti käynnistää moottorisi. Ja se voi lisätä tuottavuutta vähentämällä huoltoaikoja ja moottorin korjauskustannuksia.



Mutta OPTIMA® REDTOP tarjoaa enemmän kuin vain tehokkaan alun. Se kestää jopa kolme kertaa pidempään ja kestää jopa 15 kertaa tärinää kuin muut akut. Se on täysin vuototiivis. Sen SPIRALCELL TECHNOLOGY® mahdollistaa kaikkien tällä hetkellä markkinoilla olevien lyijyakkujen pienimmän sisäisen vastuksen. Ja siinä on nopea latausominaisuus, joka varmistaa nopean jännitteen palautuksen lyhyiden ajojaksojen aikana. Periaatteessa tämä akku on kova kuin naulat. Sen teho ja kestävyys ovat ominaisuuksia, joihin voit luottaa.



Edut:

 
  • Kestää jopa 3 kertaa pidempään kuin muut akut.
  •  
  • Enemmän tehoa käynnistysprosessin ensimmäisten 1, 2, 5 ja 10 sekunnin aikana kuin perinteiset lyijyakut, joilla on vastaava arvo.
  •  
  • Tasainen suorituskyky pitää akun samalla tasolla, vaikka se tyhjenee.
  •  
  • Ihanteellinen kausikäyttöön, täyteen ladattu se voi huoneenlämmössä (tai sen alapuolella) jopa
  •  
  • Ollut käyttämättömänä 12 kuukautta ja käynnistää silti.
  •  
  • 15 kertaa tärinänkestävämpi kuin muut akut.
  •  
  • Ei läikkyvä ja täydellinen asennusjoustavuus; voidaan asentaa lähes mihin tahansa asentoon.
  •  
  • Optima-akut kestävät korkeita lämpötiloja tehokkaalla moottorilla varustettujen ajoneuvojen konepellin alla (jopa +50C.
  •  
  • Suojattu jäätymiseltä talvella -45,5C asti


Optima Red Topin tekniset ominaisuudet:


    
    
Malli RT C 4,2 RT S 4,2 RT R 4,2
Osa numero 801 287 000 888 2 802 250 000 888 2 803 251 000 888 2
Koodi 8001-287 8002-250 8003-251
Laji Käynnistysakku Käynnistysakku Käynnistysakku
Pohjan pituus: mm 245 245 255
Yläkannen pituus: mm 254 254 254
Korkeus ilman liittimiä: mm 184 173 173
Korkeus liittimillä: mm 200 200 200
Pohjan leveys: mm 172 172 172
Yläkannen leveys: mm 175 175 175
Nimellisjännite: V 12 12 12
Kylmäkäynnistysvirta: (EN) CCA 815 815 815
Kapasiteetti: (EN) Ah 50 50 50
Varauskapasiteetti: (BCI) Min 100 100 100
Paino: kg 17,2 17,2 17,2

 
 
Malli RT U 4,2 RT F 4,2 RT s 3,7
Osa numero 804 250 000 888 2 878 209 000 888 2 820 255 000 888 2
Koodi 8004-250 8078-209 8020-255
Laji Käynnistysakku Käynnistysakku Käynnistysakku
Pohjan pituus: mm 245 245 229
Yläkannen pituus: mm 254 254 237
Korkeus ilman liittimiä: mm 173 184 168
Korkeus liittimillä: mm 200 184 197
Pohjan leveys: mm 172 172 172
Yläkannen leveys: mm 175 185 171
Nimellisjännite: V 12 12 12
Kylmäkäynnistysvirta: (EN) CCA 815 815 730
Kapasiteetti: (EN) Ah 50 50 44
Varauskapasiteetti: (BCI) Min 100 100 90
Paino: kg 17,6 17,5 14,4

 
 
Mudel RT r 3,7 RT u 3,7 RT s 2,1
Osa numero 835 255 000 888 2  822 255 000 888 2 810 355 000 888 2
Koodi 8035-255 8022-255 8010-355
Laji Käynnistysakku Käynnistysakku Käynnistysakku
Pohjan pituus: mm 229 229 255
Yläkannen pituus: mm 237 237 252
Korkeus ilman liittimiä: mm 168 168 185
Korkeus liittimillä: mm 197 197 206
Pohjan leveys: mm 172 172 83
Yläkannen leveys: mm 171 171 90
Nimellisjännite: V 12 12 6
Kylmäkäynnistysvirta: (EN) CCA 730 730 815
Kapasiteetti: (EN) Ah 44 44 50
Varauskapasiteetti: (BCI) Min 90 90 110
Paino: kg 14,4 15 8,3
 

Ensimmäiset sekunnit käynnistyksen yhteydessä ovat kriittisiä. Jos epäonnistut, unelmasi kilparadan supertähdestä päättyvät. Siksi tuhannet kilpa-ammattilaiset, offroaderit ja hot rodderit käyttävät REDTOP®-akkua, joka on räätälöity antamaan tarvitsemasi teho silloin, kun sitä tarvitset. Enemmän tehoa kiloa kohden kuin perinteinen akku, REDTOP tarjoaa myös kilpailuetua polulla, jossa jokainen metri on tärkeä.


Kokeile, ja kuka tietää, saatat jopa rikkoa ennätyksiä itse.


Optima Red top akut sopivat:

Traktorit, kuorma-autot, maastoautot, rakennuskoneet, henkilöautot, ralliautot, hälytysajoneuvot, generaattorit jne.

Osta Optima Red Top käynnistysakut täältä!

 

3. OPTIMA® BLUETOP käynnistys- ja syväpyöräakut veneisiin ja matkailuautoihin


Se, mikä pitää sinut vedessä, mikä vie sinut ulos, on myös tuotava takaisin. OPTIMA® BLUETOP® -akku tarjoaa voimaa, johon voit luottaa. Sen patentoitu SPIRALCELL TECHNOLOGY® -tekniikka tarkoittaa pidemmän käyttöajan, nopeamman latauksen ja jopa kaksinkertaisen käyttöiän perinteisiin veneen akkuihin verrattuna.








Ja se on erityisesti suunniteltu vastaamaan merenkulun vaativiin haasteisiin. OPTIMA® BLUETOP akku on täysin tiivis ja huoltovapaa.



Se on kevyt ja voidaan asentaa melkein minne tahansa ja mihin tahansa asentoon. Se on yli 15 kertaa tärinää kestävämpi kuin muut akut, mikä on tärkeää veneen rungon kannalta. Huomattavan alhaisen itsepurkautumisasteen ansiosta se säilyttää virran pidempään ja latautuu nopeammin. Ja se voi tarkoittaa nopeampaa paluuta veteen sesongin jälkeen.



Optima BlueTop on saatavana kahdessa versiossa, mikä tekee siitä ihanteellisen kaikkiin merisovelluksiin.






Optima BlueTop -akut on jaettu kahteen eri tyyppiin:

- Käynnistysakku (tummalla kotelolla), joka tarjoaa maksimaalisen tehon työskennellessäsi kosteimmissakin olosuhteissa tai tilanteissa, joissa akkua ei ole käytetty pitkään aikaan.

- Starter + syväkiertoakku kaksi yhdessä (vaaleanharmaa kotelo), joka antaa virtaa myös kaikille laitteille ja lisävarusteille.


Tämä tekee Optima BlueTopista luonnollisen valinnan jokaiselle veneelle, jonka on yhdistettävä erilaiset akkuvaatimukset sovelluksesta, ympäristöstä ja tehovaatimuksista riippuen.
            
            
        
    
 
Malli BT DC 5,5 BT DC 5,0 BT DC 4,2 BT SLI 4,2
Osa numero 852 188 000 888 2 827 227 000 888 2 816 253 000 888 2 806 252 000 888 2
Koodi 8052-188 8027-227 8016-253 8006-252
Laji Kaks ühes käivitus ja vool Kaks ühes käivitus ja vool Kaks ühes käivitus ja vool Käivitusaku
Omaisuus Süvatsükli Süvatsükli Süvatsükli
Pohjan pituus 317 300 245 245
Yläkannen pituus: mm 325 309 254 254
Korkeus ilman liittimiä: mm 218 200 173 173
Korkeus liittimillä: mm 238 221 200 200
Pohjan leveys: mm 158 169 172 172
Yläkannen leveys: mm 165 172 175 175
Nimellisjännite: V 12 12 12 12
Kylmäkäynnistysvirtal: (EN) CCA 975 845 765 815
Kapasiteetti: (EN) Ah 75 66 55 50
Varauskapasiteetti: (BCI) Min 155 140 120 100
Paino: kg 26,5 22,7 19,7 17,4




1. BLUETOP® syväkierto

OPTIMA BT DC 4.2 ja BT DC 5.5 BLUETOP
akut ovat kaksikäyttöisiä akkuja. Niitä voidaan käyttää missä tahansa syvässä syklissä (venevarusteet, talosovellukset, uistelumoottorit, keulamoottorit, matkailuautot) tai vesillelaskusovelluksissa.







2. BLUETOP SLI
(käynnistys, valaistus, sytytys)

OPTIMA BT SLI 4.2 BLUETOP akku on käynnistysakku. Vaikka voit käyttää syväkiertoakkua missä tahansa sovelluksessa, käynnistysakkuja voidaan käyttää vain sovellusten suorittamiseen.



Vedessä sen, mikä vie sinut ulos, on tuotava sinut takaisin. OPTIMA® BLUETOP® -akku tarjoaa voimaa, johon voit luottaa. Sen patentoitu SPIRALCELL TECHNOLOGY® tarkoittaa pidemmän käyttöajan, nopeamman latauksen ja jopa kaksinkertaisen käyttöiän perinteisiin veneen akkuihin verrattuna. Ja se on erityisesti suunniteltu vastaamaan merenkulun vaativiin haasteisiin.













Optima Bluetop akun rakennuspiirros:







Edut:


Käynnistysakkuja ja kaksikäyttöisiä akkuja on saatavana: käynnistys + syväkierto (jatkuva virta) -malleja.


Kestää jopa 3 kertaa pidempään kuin muut akut.


Enemmän tehoa käynnistysprosessin ensimmäisten 1, 2, 5 ja 10 sekunnin aikana kuin perinteiset lyijyakut, joilla on vastaava arvo.


Tasainen suorituskyky pitää akun samalla tasolla, vaikka se tyhjenee.


Ihanteellinen kausikäyttöön, täyteen ladattu se voi olla käyttämättä jopa 12 kuukautta huoneenlämmössä (tai sitä alhaisemmassa lämpötilassa) ja tarjoaa silti veneen moottorin käynnistämiseen tarvittavan tehon.


15 kertaa tärinänkestävämpi kuin muut akut.


Ei läikkyvä ja täydellinen asennusjoustavuus; voidaan asentaa lähes mihin tahansa asentoon.











ROHKEM KÄIVITUSJÕUDU



OPTIMA® akud annavad
käynnistimeen tehokkaamman ajoneuvon kriittisessä käynnistyssyklissä

ensimmäisen 10 sekunnin aikana.





Osta Optima Blue Top -vesikulkuneuvojen pysyvä akku täältä!

 

Optima akkun lataus:


Lataussuositukset:

OPTIMA-akku on AGM-akku,
ei geeliakku tai tavallinen tulvinut lyijyakku. Syväpurkautunutta OPTIMA-akkua (alle 10,5 V) ei testata ja ladata kunnolla, jos sitä käsitellään geelikennoina tai tavallisena tulvineena akuna. Kädessä pidettävä elektroninen akkutesteri antaa todennäköisesti epätarkkoja testituloksia.




OPTIMA-akun etuna on erittäin alhainen sisäinen vastus, mikä mahdollistaa sekä suuren virransyötön että tehokkaan latauksen. Tämän edun ansiosta OPTIMA-akku kestää pidempään kuin sille on määritetty nimellisarvo ja toimii pienemmällä jännitteellä kuin perinteiset tulvineet akut. Kaikki tämä voi aiheuttaa hämmennystä syväpurkautuneen OPTIMA-latauksen aikana. Useimmissa tavallisissa akkulatureissa on sisäänrakennettu ominaisuus, joka estää lataamisen alle 10,5 voltin jännitteellä. Jos OPTIMA-akkusi tyhjenee tämän alle, normaali akkulaturi ei välttämättä käynnisty.



Useimmissa korkealaatuisissa nykyaikaisissa akkulatureissa on nyt sisäänrakennetut ominaisuudet AGM-akkujen, kuten OPTIMA-akkujen, lataamiseen. Joissakin on erityisiä AGM-asetuksia, joita tulisi käyttää OPTIMA-akun lataamiseen. Älä käytä geeli- tai geeli-/AGM-asetuksia, koska ne eivät lataa OPTIMA-akkua täyteen ja voivat vahingoittaa sitä ajan myötä. Jotkin AGM-yhteensopivat laturit eivät kuitenkaan lataa syväpurkaneita (alle 10,5 V) OPTIMA-akkuja.



Suosittelemme normaalilataukseen enintään 10 ampeeria, 13,8-15,0 volttia. Suosittelemme enintään 1 ampeeria, 13,2-13,8 volttia ylläpitolataukseen.

        
    
Laturin tyyppi Amperit Voltit
Normaali / automaattinen 10 13.8-15.0
Huoltolaturi 1 13.2-13.8



Kuinka kauan Optiman akkua ladataan?

Jos sinulla on automaattinen laturi, anna sen käydä, kunnes laturi ilmoittaa, että prosessi on valmis. Jos sinulla on tavallinen laturi, arvioi täysin tyhjän akun (11,2 V) latausaika kertomalla kapasiteetti (ampeerituntia tai Ah) 1,2:lla saadaksesi karkean arvion lataustunneista. Jos akku ei ole täysin tyhjä, aika on lyhyempi.


 
    
  Akkulaturin ampperit
Akun kapasiteetti Ah 2A 5A 10A
387 23 tundi 9 tundi 4.5 tundi
44-45 33 tundi 13 tundi 6.5 tundi
66-75 45 tundi 18 tundi 9 tundi



Syväpurkautunut akku

Jos Optima on syväpurkautunut (alle 10,5 volttia), useimmat tavalliset laturit eivät lataa tällaista akkua. OPTIMA-laturit on suunniteltu erityisesti 1,25 voltin tyhjien akkujen lataamiseen. Akun lataamiseksi voit kytkeä toisen täyteen ladatun auton akun (12V+) rinnan tyhjentyneen AGM:n kanssa (+ liitä + ja - liitä -). Liitä sitten laturi tyhjään akkuun ja aseta laturi 10 ampeeriin. Anna vaikuttaa 2 tuntia ja tarkista säännöllisesti. Kun tyhjentynyt akku saavuttaa 10,5 voltin tai enemmän, irrota toinen akku ja jatka AGM:n lataamista, kunnes se on ladattu täyteen. Useimmissa tapauksissa AGM-akun kapasiteetti palautuu.

On normaalia, että AGM-akku lämpenee hieman latauksen aikana. Kosketus kuuma tarkoittaa, että on tapahtunut oikosulku ja prosessi on keskeytettävä. Tarkista generaattorisi nyt.



Mitkä ovat Optima-akkujen säilytyssuositukset?

Tärkeintä akkua säilytettäessä on varmistaa, ettei jännite koskaan putoa alle 12,4 voltin. Suosittelemme käyttämään jonkin tyyppistä "akun huoltajaa - huoltolaturia" - laitetta, joka valvoo akkuasi ja pitää sen täydellä kapasiteetilla varastoinnin aikana.

Ainutlaatuisen erittäin puhtaan lyijyakkurakenteensa ansiosta OPTIMA-akun itsepurkautumisnopeus on paljon pienempi kuin perinteisillä litteillä akuilla. Tämä tarkoittaa, että OPTIMA voidaan säilyttää pidempään käyttämättömänä, mutta latausta riittää auton käynnistämiseen. Säilytyslämpötilasta riippuen OPTIMA voi tyypillisesti kestää 8-12 kuukautta ja käynnistää useimmat ajoneuvot. Jos mahdollista, säilytä akkua viileässä ja kuivassa paikassa. Tarkista akun jännite 6 kuukauden välein ja lataa, jos se laskee alle 12,6 voltin.

Muista, että uudemmat ajoneuvot, joissa on sisäänrakennettu elektroniikka (esim. tietokoneet, hälyttimet jne.), tarvitsevat virtaa akusta ylläpitääkseen järjestelmämuistia pysäköitynä. Jos aiot varastoida ajoneuvoa pitkäksi aikaa, sinun tulee käyttää huoltolaturia kompensoimaan tämä tyhjennys. Tämän laturin jännite on säädettävä välillä 13,2–13,8 volttia, enintään 1 ampeeri. Vanhoissa ajoneuvoissa, joissa ei ole elektroniikkaa, irrota akkukaapelit, kun ajoneuvoa ei käytetä pitkään aikaan.


Huoltolatureita on kahdenlaisia:


1) Perinteiset "Float"-laturit, jotka antavat akulle tasaisen jännitteen laskevalla virralla jopa täyteen ladattuna. Suosittelemme float-lataukseen enintään 1 ampeeria, 13,2-13,8 V. Tämä on OK, mutta ei suositeltava vaihtoehto.

2) Täysautomaattiset "monivaiheiset tai monivaiheiset" laturit, jotka valvovat akkua ja lataavat sitä tarpeen mukaan. Jotkut näistä monivaiheisista latureista, kuten OPTIMA-laturit, toimivat hyvin myös akkulatureina.


Jos huoltolaturia ei voi käyttää, irrota akku ajoneuvosta varastoinnin ajaksi, jotta ajoneuvon akku ei tyhjene. Lataa akku aina täyteen ennen varastointia ja tarkista sitten akun jännite 3-6 kuukauden välein ja lataa, jos se laskee alle 12,4 V:n.

Jos mahdollista, säilytä akkua viileässä ja kuivassa paikassa.



Löydät sopivan Optima-akkulaturin esim. MXS 5.0 (id 10409) tai MXS 7.0 (id 11342) täältä:



Vahvistukset
 
  •  
  • Mittaa olemassa olevan vara-akkusi mitat nähdäksesi mahtuuko Optima akkulokeroon.
  •  
  •  
  • Kun käytät Optima-akkua mukautetussa sovelluksessa, huomioi seuraavat seikat.
  •  
  •  
  • Konepellin rako - Vähintään 3/4" liittimien yläosan ja konepellin alaosan välillä
  •  
  •  
  • Tavaratilan/sisäasennus - Jos akku on asennettu matkustamoon tai tavaratilaan, se on ilmattava ajoneuvon ulkopuolelle.
  •  
  •  
  • Sivuliittimet - Jos käytät kaksinapaista akkua ajoneuvossa, jossa käytetään yläliittimiä, varmista, että sivuliittimet eivät kosketa metallia. Pidä pylvässuojat liittimissä, jotka eivät ole käytössä. Akun muuttaminen - Akun leikkaaminen, poraus, trimmaus tai muutoin muokkaaminen voi olla vaarallista ja mitätöidä takuun
  •  
  •  
  • Asennus - Akun on oltava tukevasti kiinni. Puristimia ei ole tarkoitettu akun kiinnittämiseen.
  •  
  •  
  • Kuumuus - Suojaa akkua kaikilta korkean lämmön lähteiltä, ​​kuten turboahtimelta.
  •  
  •  


Akku-/sähköongelmien vianmääritys

- Miksi akkuni on tyhjä?

Täyteen ladattujen käynnistysakkujen jännitteen tulee olla ~12,8v. Syväsykliakkujen jännitteen tulee olla ~13.1v. Moottorin käydessä lukeman pitäisi olla 13,7-14,7 V. Jos sinulla ei ole yleismittaria, voit testata tämän käynnistämällä auton ja kytkemällä ajovalot päälle. Jos ne ovat himmeitä, se tarkoittaa, että valot alkavat tyhjentää akkua ja laturi ei syötä virtaa tai tuota virtaa ollenkaan. Jos valot kirkastuvat moottorin pyöriessä, se tarkoittaa, että laturi tuottaa jonkin verran virtaa, mutta se ei välttämättä tuota tarpeeksi tyhjäkäynnillä pitääkseen akun kunnolla ladattuna. Jos valot ovat normaalilla kirkkailla eivätkä muuta voimakkuutta moottorin käydessä, latausjärjestelmäsi toimii todennäköisesti normaalisti.

Jos se on kunnossa, kannattaa tarkistaa, onko akku latautunut tai tyhjentääkö jokin ajoneuvossa akkua. On kolme todennäköistä skenaariota, jotka selittävät ongelmasi:

1) Suuri parasiittivastus ("avaimen ulos" -kuorma). Tämä voi tyhjentää akun nopeasti ja lyhentää sen käyttöikää. Tämä voi johtua tavaratilan valosta, tupakansytyttimestä, kellosta/radiosta, hälytysjärjestelmästä tai muusta sähkölaitteesta. Akun virranpurkaus voidaan tarkistaa ampeerimittarilla. Sytytyksen sattuessa irrota toinen akun kaapeleista. Liitä yksi ampeerimittarin johto akkuun ja toinen kaapeliin.

Normaalisti useimpien ajoneuvojen tulisi käyttää noin 25 milliampeeria tai vähemmän. Jos ulostulon nielu ylittää 100 milliampeeria, kyseessä on sähköongelma, joka vaatii lisädiagnostiikkaa. Jos et halua viedä autoasi mekaanikolle, helpoin tapa korjata ongelma on vetää sulakkeet yksitellen sulakepaneelista, kunnes ampeerimittarin lukema putoaa.

2) Akussa oleva ongelma aiheuttaa sen, että se ei pidä virtaa. Tarkista tämä odottamalla 12-24 tuntia täyteen latauksen jälkeen, pitämällä akku kaukana ajoneuvosta ja mittaamalla sen jännite (toinen nopeampi, mutta vähemmän suositeltava tapa tehdä tämä on kytkeä kaukovalot päälle 15 sekunniksi ja sammuttaa sitten, odota 5-10 minuuttia ja tarkista sitten jännite). Jos mittaat akun jännitteen seuraavana päivänä, viikolla tai jopa kuukauden kuluttua, jännitteen tulee olla lähellä yllä olevia maksimijännitteitä. Jos jännite pysyy, kun sitä ei ole asennettu ajoneuvoosi, mutta laskee, kun se on ajoneuvossasi, katso kohta 1 yllä.

3) Akku on tyhjä, eikä huoltolaturisi voi ladata syväpurkautunutta akkua kunnolla. Lue ohjeet syväpurkautuneen akun lataamisesta

Useiden akkujen kytkeminen rinnan Jos akkusovellus vaatii enemmän käynnistystehoa tai varatehoa kuin yksi Optima-akku pystyy tarjoamaan, voit asentaa useita akkuja rinnakkain (+ liitä + ja - liitä painikkeella ). Joka kerta kun lisäät akun rinnakkain, lisäät CCA:ta ja varakapasiteettia pitäen samalla jännitteen samana.

Suositukset akkujen rinnakkaiseen kytkemiseen:
  • Käytä samanmerkkisiä, -mallisia ja -ikäisiä paristoja
     
  • Varmista, että kaapelin halkaisija on riittävä kestämään suurempi virta
     
  • Vältä kaapeleiden oikosulkua
     
  • Käytä vain laadukkaita liittimiä ja puhdista kaikki koskettimet ennen asennusta
     
  • Tarkista kaikki liitännät säännöllisesti varmistaaksesi turvallisen yhteyden
     
  • Jos et ole varma, miten nämä asiat tehdään, pyydä ammattimaista autosähköasentajaa tekemään se puolestasi.
     
  • Liitä +-kaapeli ensimmäiseen akkuun ja -kaapeli viimeiseen akkuun, jotta virta jakautuu tasaisemmin.










  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Vinkkejä akun asentamiseen:

Tarkista, ettei asennuspinnassa ole esineitä tai ulkonemia, jotka voivat vahingoittaa tai kuluttaa koteloa tai kantta

Varmista, että akku on kunnolla kiinnitetty liikkumisen tai tärinän aiheuttaman kulumisen estämiseksi.

Älä kiristä kiinnityspidikettä liikaa, sillä se voi vahingoittaa muovikoteloa ja kantta

Käytä ylempiä liittimiä lisävarusteiden ja ajoneuvon käynnistämiseen.

Varmista, että kaapelin halkaisija on riittävä kestämään suurempi virta.

Vältä kaapeleiden oikosulkua

Käytä vain laadukkaita liittimiä ja puhdista kaikki koskettimet ennen asennusta

Kumpaa akkua tarvitsen, joko OPTIMA REDTOP tai OPTIMA YELLOWTOP?


REDTOP vai YELLOWTOP? Tämän kysymyksen kysyvät usein monet kuluttajat, koska itse värit eivät välttämättä kerro, mitkä sovellukset voisivat sopia heille parhaiten. Vastaus on itse asiassa yksinkertaisempi kuin useimmat ihmiset ajattelevat. Useimmissa autosovelluksissa REDTOP toimii erinomaisesti, koska se on SLI (Starting/Lighting/Ignition) -akku, joka on suunniteltu ja taattu käynnistämään autosi. On kuitenkin joitain sovelluksia, joissa YELLOWTOP on sopivampi akku ja annamme tässä muutamia esimerkkejä.


Jos ajoneuvoon on tehty merkittäviä sähkömuutoksia, YELLOWTOP on luultavasti parempi valinta. Tämä koskee varmasti autoäänisovelluksia, joihin lisätään suuret vahvistimet ja kaiuttimet, sekä ajoneuvot, joissa on muita tärkeitä sähkölaitteita, kuten vinssit, lumilingot, CB-radiot, lisävalot jne... Miksi YELLOWTOP sopii paremmin näihin lisävarusteisiin ?


YELLOWTOP-akut on suunniteltu käynnistys- ja syväkäyttöön. Vaikka monet kuluttajat (ja akkumerkit) keskittyvät pyörityskapasiteettiin (CCA), YELLOWTOP-akku tarjoaa itse asiassa hieman vähemmän pyöritysvahvistimia ja tarjoaa hieman enemmän varakapasiteettia (nykyinen kapasiteetti Ah) kuin vastaavan kokoinen REDTOP. YELLOWTOPit on myös suunniteltu tyhjenemään ja latautumaan uudelleen ja uudelleen, kun taas REDTOPin kaltainen käynnistysakku toimii paremmin ja kestää pidempään, kun se pidetään mahdollisimman lähellä täyttä latausta (~12,6-12,8 V).



On tilanteita, joissa auto voi olla parempi käyttää YELLOWTOPia. Yksi esimerkki on tila-auto, joka viettää paljon aikaa pysäköitynä jalkapallokenttien vieressä. Yksi lapsi katselee videoita auton viihdejärjestelmästä, kun taas toinen harjoittelee tai pelaa pelejä. Sen tila-auto käyttää määritelmän mukaan akkua syväkiertosovelluksessa, sillä video ei saa virtaa auton latausjärjestelmästä, vaan suoraan akusta itsestään.


Toinen esimerkki olisi uudempi ajoneuvo, jota ei käytetä päivittäin ja joka on varustettu satelliittipohjaisilla navigointi-/seurantajärjestelmillä. Joskus näitä ajoneuvoja käytetään yksinkertaisesti viikonloppuautoina, joten omistajat pitävät avaimet autossa. Jotkut kehittyneemmät ajoneuvot aktivoivat erilaisia ​​käyttöjärjestelmiä, kun ne aistivat avaimenperän lähestyvän ajoneuvoa valmistautuessaan liikkeelle.


Nämä ajoneuvot voivat kuluttaa huomattavan määrän energiaa myös ollessaan pysäköitynä ja käyttämättömänä, joten laadukas akun huoltosarja olisi kannattava investointi näihin ajoneuvoihin. Autot, joissa on jälkimarkkinahälytin, kuluttavat yleensä paljon enemmän energiaa pysäköitynä kuin ilman. Siksi, jos ajoneuvo on pysäköity pitkään ja akun huoltolaitetta ei voida käyttää, akun lataaminen täyteen ja irrottaminen kokonaan on myös järkevä ratkaisu ja se voi olla myös erittäin tehokas varkaudenesto.



Vaikka ajoneuvon akku ei tyhjene täysin, kun sitä ei ajeta tai käytetä moottorin ollessa sammutettuna, on todennäköistä, että akku tyhjenee merkittävästi ja kuormittaa valtavasti ajoneuvon latausjärjestelmää, kun ajoneuvo lopulta käynnistetään uudelleen. Auton laturia ei ole suunniteltu lataamaan tyhjää akkua. Varhainen vaihtovirtageneraattorivika voi tapahtua ja takuu voi mitätöidä.



Sovelluksestasi riippumatta, muista etsiä heikoin sähkölenkkisi, ja jos huomaat ostavasi akun ja tiedät, että ajoneuvoasi käytetään syväkiertosovelluksessa, valitse OPTIMA YELLOWTOP.

 

OPTIMA AKUN ASENNUSOHJE


AKKUJEN KYTKEMINEN YHTEEN RINNAKKAISESTI




Jos akkusovelluksesi vaatii enemmän käynnistystehoa tai varatehoa, voit asentaa useita akkuja rinnakkain yhdistämällä samanlaiset liittimet (plusnavat plusnapoihin / miinusnavat miinusnapoihin). Aina kun lisäät akun rinnakkain, lisäät auton kylmäkäynnistysvirtaa CCA ja varatehoa, jännite pysyy 12 voltissa. Esimerkiksi kaksi rinnakkaista OPTIMA® RT U 4.2 -laitetta tarjoavat 1630 A ja 100 Ah. Kolme samaa akkua rinnakkain tarjoavat 2445 A ja 150 Ah. Jos sinulla on kysyttävää useiden akkujen asentamisesta, ota yhteyttä asianmukaiseen auton sähköhuoltoon.


SUOSITUKSET AKKUJEN RINNAKKAKYTKENNÄLLE

Käytä samanmerkkisiä, -mallisia ja -ikäisiä akkuja.

Varmista, että kaapeleiden halkaisija on riittävä kestämään suurempi virta.

Vältä kaapeleiden oikosulkua (älä anna niiden hieroa ajoneuvon koria vasten).

Käytä vain laadukkaita liittimiä ja puhdista kaikki koskettimet ennen asennusta.

Tarkista kaikki liitännät säännöllisesti.

VINKKEJÄ AKUN ASENTAMISEEN

Varmista, että akku on kunnolla kiinni ajoneuvossa tai laitteessa liikkumisen ja tärinän estämiseksi. Älä kiristä kiinnityspidikettä liikaa, sillä se voi vahingoittaa muovikoteloa.

Liitä suurvirtalaitteet, kuten vinssi, vain ylempiin liittimiin. ÄLÄ käytä sivupuristimia.

Vaihda kaikki kaapelit ja liittimet, joissa on korroosiota, ruostetta tai muita vaurioita.

Älä asenna paristoja tuulettamattomaan tai suljettuun lokeroon.

Älä nosta tai käsittele akkuja navoista.

Älä kiristä liittimen pultteja liikaa, suositellaan seuraavia arvoja: SAE-autoliitin: 6-8 nm. Sivuliitin (3/8" mutteri): 8 nm. Kierretappi: 14-20 nm.

 

HUOLTO

AKUN HUOLTO



OPTIMA®-akku on todella huoltovapaa. Kun lataat oikein, sinun ei tarvitse huolehtia vuodoista, korroosiosta tai kaasun muodostumisesta. Tarkista ajoittain akun napojen liitännät varmistaaksesi, että ne ovat puhtaat, tiiviit ja suojattu elementeiltä.


Avoimen piirin jännite (OCV) ja tallennustila: OCV: Kaikki REDTOP® ja BLUETOP® SLI >12,8 volttia (täysin ladatulle akulle)



YELLOWTOP® ja BLUETOP syväkierto >13,0 volttia (täysin ladatulle akulle)



MISTÄ TIEDÄN, ONKO AUTON AKKU VAIHDATTAVA?

Internetissä on paljon huonoa tietoa auton akkujen vaihdosta erittäin kyseenalaisista lähteistä. Yritämme selittää sinulle, kuinka voit määrittää, onko aika vaihtaa autosi akku, kumoamalla joitain yleisiä myyttejä siitä, mitä pidetään viallisen akun "merkeinä".


Myytti #1 - Moottorisi käynnistyy hitaasti
Monet takuulla palautetut akut ovat yksinkertaisesti syväpurkaneita ja toimivat oikein, jos ne ladataan oikein. Jos huomaat moottorin käynnistyvän hitaasti, sinun tulee ensin tarkistaa akun jännite (sen tulee olla vähintään 12,6 volttia) ja ladata akkua tarvittaessa. Jos sinulla ei ole volttimittaria tai akkulaturia, saatat haluta hankkia sellaisen, sillä ne voivat säästää paljon rahaa pitkällä aikavälillä. Jos moottorisi käynnistyy edelleen hitaasti akun latauksen jälkeen, tarkastuta se (kuormitustesti) autoliikkeessä. Monet tarjoavat tämän palvelun ilmaiseksi, ja se on paras tapa määrittää, tarvitseeko akku vaihtaa.


Myytti 2 - Himmeät valot ja/tai sähköongelmat

Kun moottorisi on käynnissä, ajoneuvon latausjärjestelmä (laturi) yleensä hoitaa sähkön tarpeen. Jos huomaat ajon aikana himmentimiä tai muita sähköongelmia, tarkista laturin teho akun navoissa volttimittarilla. Sen pitäisi olla noin 13,7–14,7 volttia, mutta jos se on paljon pienempi, sinulla on hyvä mahdollisuus, että sinulla on sähköongelma, joka ei liity akkuun. Se voi olla vaihtovirtalaturi, mutta se voi olla myös löystynyt tai kulunut hihna, joka vaikeuttaa laturin saamaan tarpeeksi tehoa. Jos myös akun jännite on alhainen, yritä ladata akku akkulaturilla. Jos se latautuu hyvin ja pitää jännitettä yön yli (tai 12-24 tuntia), mutta alkaa taas laskea ajon aikana, sinulla on varmasti sähköongelma, mutta ei luultavasti akussa.


Myytti 3 - "Tarkista moottori" -valo palaa

Ajoneuvosta riippuen tämä voi tarkoittaa kirjaimellisesti mitä tahansa vikaa konepellin alla. Viimeinen asia, jonka haluat tehdä, on alkaa vaihtaa osia autoosi, jotta varoitusvalo sammuisi. Jos olet huolissasi, että se saattaa johtua akusta, tarkista jännitetaso (vähintään 12,6 V), lataa se tarvittaessa akkulaturilla ja anna sen jälkeen testata se laadukkaassa autokorjaamossa. Nämä ovat kaikki ilmaisia ​​​​vaihtoehtoja, jotka tulisi tutkia ennen rahan käyttämistä. Kun ne on käytetty loppuun, sinun pitäisi pyytää joku (kuten luotettava ja asiantunteva autoteknikko) lukemaan koodi, joka käynnisti check engine -valon saadaksesi selville, mitä autosi yrittää viestiä.

Myytti nr 4 – huono haju

Paha haju voi johtua monista asioista, kuten viallisesta katalysaattorista. Jos kuitenkin huomaat akusta tulevan mädän munan tai rikin hajun, akusta saattaa vapautua syttyviä ja myrkyllisiä höyryjä (ja mahdollisesti happoa). Monissa tapauksissa tämä haju johtuu akun voimakkaasta ylilatauksesta. Suosittelemme jälleen tarkistamaan akun jännitteen (vähintään 12,6 V) ja generaattorin lähdön (~13,7-14,7 V). Jos huomaat, että laturi lataa akkuasi paljon korkeammalla kuin 14,7 voltilla, sinun tulee tarkastaa latausjärjestelmäsi luotettavan ja asiantuntevan autoteknikon toimesta mahdollisimman pian.

Myytti nr 5 –syöpyneet liittimet tai liittimet

OPTIMA-akut on suljettu, joten sinun ei koskaan tarvitse huolehtia akun napojen korroosiosta. Jos näin on ja kaikkien auton akkujen käyttöikä on rajoitettu, kuinka voit odottaa syöpyneiden akun navojen osoittavan, että OPTIMA-akkusi on vaihdettava, vaikka sitä ei koskaan tehdä? Jos näet korroosiota muiden ajoneuvojen, joissa on tavanomaisia ​​tulvittuja lyijyakkuja, napojen ympärillä, se ei tarkoita, että akku on vaihdettava, mutta se tarkoittaa, että liitännän ympärillä on todennäköisesti merkittävää vastusta, mikä voi vaikeuttaa sitä. akku vastaanottaa ja lähettää virtaa. Puhdista nämä liittimet ja akun navat teräsharjalla ja liuoksella, jossa on yksi ruokalusikallinen ruokasoodaa sekoitettuna kupilliseen kuumaa vettä. Tarkista sitten akun jännite (vähintään 12,6 V), lataa tarvittaessa ja tee tämä ilmainen kuormitustesti millä tahansa laadukkaalla autonosien jälleenmyyjällä. Jos se on vaihdettava, harkitse suljetun OPTIMA-akun käyttöä, jotta sinun ei tarvitse siivota sotkua tulevaisuudessa.

Myytti nr 6 – pullisttunut akkukotelo

Kaksi yleisintä syytä, miksi perinteiset "mustan laatikon" akkukotelot alkavat turvota, ovat sulfaatin kerääntyminen levyihin, mikä saa ne laajenemaan, tai akku on (tai on ollut) vakavasti ylilatautunut. Kumpikaan skenaario ei välttämättä tarkoita, että akku on vaihdettava heti, mutta kuten muut vastaukset ehdottavat, pieni tarkistus on paikallaan. Varmista, että akku on ladattu täyteen (vähintään 12,6 V) ja latausjärjestelmä toimii oikein (~13,7-14,7 V). Vie sitten akku huoltokeskukseen ja testaa se ilmaiseksi. Jos se pitää jännitettä ja läpäisee kuormitustestin, pyydä luotettavaa ja asiantuntevaa autoteknikkoa tarkastelemaan sähköjärjestelmääsi tarkemmin ja selvittämään, mikä saattaa aiheuttaa akkukotelon turpoamisen.

Myytti nr 7 – vanha akku

"Vanhan" akun määritelmä voi vaihdella suuresti. OPTIMA-akut voivat kestää jopa kolme kertaa pidempään kuin perinteinen tulva-akku, joten joku lounaaseen autiomaahan, joka ei yleensä näe tyypillistä tulvinutta lyijyakkua kolmeen vuoteen ennen kuin se hajoaa, saattaa harkita kaksivuotiasta. yksi. akun olevan "vanha". Toisaalta joku, joka asuu erittäin leutossa ilmastossa, kuten San Diego, saattaa nähdä akun kestävän seitsemän tai kahdeksan vuotta ennen kuin se hajoaa, joten kahden vuoden akun käyttöikä on heille melkein uusi. Kun he käyttävät OPTIMA-akkua, he voivat alkaa kehua ystävilleen, että heidän kymmenen vuotta vanha OPTIMA-akkunsa toimii edelleen loistavasti. Akun iästä riippumatta on hyvä idea pitää se täyteen ladattuna (vähintään 12,6 V) suorituskyvyn ja käyttöiän maksimoimiseksi. Jos akkusi on näyttänyt siltä, ​​että se on ollut käytössä pitkään ja olet huolissasi sen olevan tyhjenemässä, lataa se täyteen ja anna sen kuormitustestaa laadukkaassa autonosien liikkeessä ilmaiseksi ennen kuin teet päätöksen. jos se on vaihdettava.

Johtopäätös

Olipa sinulla OPTIMA-akku tai perinteinen tulvinut lyijyakku, paras asia, jonka voit tehdä akun suorituskyvyn ja käyttöiän maksimoimiseksi, on pitää akku täyteen ladattuna vähintään 12,6 voltissa aina kun mahdollista. Olemme antaneet neuvoja akun lataamisesta hälventämään monia akun vaihtamiseen liittyviä myyttejä, koska monet (mutta eivät kaikki) näistä ongelmista johtuvat tyhjennetystä akusta, ei akusta, joka tarvitsee vaihtaa. Joissain tapauksissa akussa tai ajoneuvon latausjärjestelmässä ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta autoa ei yksinkertaisesti käytetä tarpeeksi usein tai sillä ajetaan tarpeeksi pitkään, jotta ajoneuvon latausjärjestelmä ylläpitää riittävää jännitettä akussa. . Jos näin on, laadukkaan akkulaturin tai huoltolaitteen säännöllinen käyttö voi auttaa akkua kestämään pitkään, ennen kuin sinun on todella vaihdettava se.




Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja uutisia:


Kuinka valita auton akku? AGM-akun edut. 

Auton akut - vinkkejä akuista


Autojen, linja-autojen ja muiden akkujen vertailut yhteensopivuustaulukot ja luettelot


Kuinka valita akkulaturia?


Lue akkutyypeistä täältä!