Selitykset ACEA-öljylaaduista

Selitykset ACEA-öljylaaduista ACEA - Euroopan autovalmistajien yhdistys (Ranskan Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) Sen jäseniä ovat: [1] BMW, DAF, Daimler AG, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Europe, Ferrari, Honda, Hyundai Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Peugeot Citroën, Renault, Toyota Europe, Volkswagen Group, Volvo Autot ja Volvo-konserni.

Yksi ACEA: n työn pääalueista on ollut nelitahtimoottoriöljyjen luokkien luokittelu,
joka määrittelee ACEA-moottoriöljyjen tekniset tiedot. Sarjat päivitetään yleensä muutaman vuoden välein, jotta ne sisältävät moottorin ja voitelutekniikan uusimman kehityksen. ACEA itse ei hyväksy öljyjä, he asettavat standardit ja öljyntuottajat voivat esittää tuotteilleen suorituskykyvaatimuksia, jos ne täyttävät asiaankuuluvat vaatimukset.

ACEA-öljylaadut:
A / B: Bensiini- ja B-dieselmoottoriöljyt, joilla on korkea SAPS-taso (SAPS - sulfaattituhka-, fosfori- ja rikkipitoisuus öljyssä). 

ACEA A1 / B1luokka on poistettu ACEA 2016 -öljysekvensseillä. ACEA 2012: sta lähtien: Vakaa, korkealaatuinen öljy käytettäväksi pidempien tyhjennysvälien bensiinimoottoreissa sekä henkilöautojen ja pikkubussien dieselmoottoreissa, joka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi matalan kitkan, matalan viskositeetin öljyissä, joissa on korkea lämpötila / suuri leikkausviskositeetti 2,6 mPa * s ja kaikkien muiden viskositeettiluokkien 2,9-3,5 mPa.s. Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa. Jos olet epävarma, lue käyttöohje tai käyttöopas.

ACEA A3 / B3vakaa, luokan vakaa moottoriöljy, joka on tarkoitettu käytettäväksi bensiini- ja dieselmoottoreilla varustetuissa henkilöautoissa ja pikkubusseissa ja / tai moottorin valmistajan määrittelemää pidempää öljynvaihtoväliä käytettäessä ja / tai matalan viskositeetin öljyjen ja / tai ympärivuotiseen käyttöön tai raskaat olosuhteet, jos molemmat on määritelty. Vakaa

ACEA A3 / B4 -luokan vakaa moottoriöljy käytettäväksi henkilöautoissa ja kevyissä bensiini- ja dieselmoottoreissa, mutta sopii myös kappaleessa A3 / B3 kuvattuihin sovelluksiin.

ACEA A5 / B5Vakaa, luokan vakaa moottoriöljy pidempiä öljynvaihtovälejä varten henkilöautoissa ja kevyt bensiini- ja dieselmoottoreita matalan viskositeetin öljyille, joiden HTHS-viskositeetti on 2,9-3,5 mPa * s. Nämä öljyt eivät sovellu käytettäväksi tietyissä moottoreissa - jos olet epävarma, lue alkuperäisen laitteen valmistajan käsikirja.


C: Katalyytin kanssa yhteensopivat öljyt
Huom. Nämä öljyt pidentävät DPF (diesel-nokisuodatin) / GPF (bensiini-nokisuodatin) ja TWC-kolmisuuntaisen katalysaattorin (bensiinimoottori-katalysaattori) käyttöikää ja ylläpitävät ajoneuvon polttoainetaloutta.
Varoitus: Jotkin näistä luokista eivät välttämättä sovi tietyille moottorityypeille - epäselvissä tapauksissa tutustu alkuperäisen laitteen valmistajan käsikirjaan.


ACEA-luokan C öljyjä ei saa vaihtaa keskenään käyttötarkoituksesta riippuen. esimerkiksi. ACEA C1 -moottoriöljyä ei voida käyttää, jos valmistaja on määrittänyt ACEA C3 -öljyn, koska C1: llä on pienempi vaatimus sulfatoitua tuhkaa kuin C3-öljyä.

Vastaavasti ACEA C3 -moottoriöljyä ei voida käyttää, jos tarvitaan ACEA C1: tä, koska se voi aiheuttaa ongelmia jälkikäsittelyjärjestelmässä, kuten DPF: t tai katalyytit.


ACEA C1Vakaa matala SAPS - matala SAPS tai vähän tuhkaa (öljy, joka sisältää minimaalisesti sulfatoitua tuhkaa, fosforia ja rikkiä) moottoriöljy käytettäväksi katalysaattorina yhteensopivana öljynä pidennetyillä öljynvaihtoväleillä kaikentyyppisille moderneille pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmille ja korkealle suorituskyky Bensiini- ja dieselmoottorit, jotka on suunniteltu käytettäväksi matalan viskositeetin öljyjen kanssa, joiden HTHS-viskositeetti on vähintään 2,9 mPa * s. 
Öljynostohuomautus: 
C1-öljyn tiedetään yleisesti soveltuvan dieselmoottoreihin, jotka on varustettu dieselhiukkassuodattimilla (DPF). Nämä öljyt pidentävät dieselhiukkassuodattimien käyttöikää ja tarjoavat polttoainetaloutta. 
Varoitus: Näillä öljyillä on alhaisimmat SAPS-raja-arvot, eivätkä ne välttämättä sovi käytettäväksi joissakin moottoreissa. Jos et ole varma, onko autossasi DPF-suodatin, tai jos epäilet, sopiiko alhainen SAPS-taso moottorillesi, katso aina autosi käyttöopasta. Vakaa, keskisuuri SAPS-moottoriöljy

ACEA C2 , käytettäväksi katalysaattorina yhteensopivana öljynä pidennetyllä öljynvaihtovälillä kaikentyyppisille nykyaikaisille pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmille ja korkean suorituskyvyn henkilöautoille ja pakettiautoille, joissa on HT: n minimiviskositeetti viskositeetti on 2,9 mPa * s.
Öljyn ostoilmoitus: 
C2-moottoriöljyn tiedetään yleisesti soveltuvan dieselmoottoreihin, jotka on varustettu dieselhiukkassuodattimilla (DPF), joka on hyvin samanlainen kuin ACEA C1, mutta hieman korkeammalla SAPS-rajalla. ACEA C2 on suunniteltu korkean suorituskyvyn dieselmoottoreille, jotka vaativat matalan kitkan ja matalan viskositeetin öljyä. Vakaa, keskisuuri SAPS-moottoriöljy

ACEA C3 , käytettäväksi katalysaattorina yhteensopivana öljynä pidennetyillä öljynvaihtoväleillä ajoneuvoissa, joissa on kaikentyyppiset modernit pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät, sekä korkean suorituskyvyn henkilö- ja kevyet kuorma-autot, jotka on suunniteltu bensiini- ja dieselmoottoreille. HTHS: n viskositeetti on 3,5 mPa * s.
Öljyn ostoilmoitus: 
C3-moottoriöljyn tiedetään yleisesti soveltuvan dieselhiukkassuodattimilla (DPF) varustettuihin dieselmoottoreihin. Hyvin samanlainen kuin C2, mutta ilman polttoainetaloutta koskevia vaatimuksia. Täyttävät usein BMW- ja DaimlerChrysler-dieselautojen vaatimukset. ACEA C3 -öljyt eivät välttämättä sovi käytettäväksi joissakin moottoreissa.

ACEA C4 matala SAPS-vakaa pysyvä moottoriöljy käytettäväksi katalysaattorina yhteensopivana öljynä pidennetyillä öljynvaihtoväleillä ajoneuvoissa, joissa on kaikentyyppiset modernit pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät, ja korkean suorituskyvyn henkilöautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa, jotka on suunniteltu käytettäviksi bensiini- ja dieselpolttoaineiden kanssa, HTHS: n viskositeetti on 3,5 mPa * s.
Öljyn ostoilmoitus: 
C4-öljyn tiedetään yleensä olevan korkein erittely dieselmoottoriöljyille ajoneuvoissa, joissa on dieselhiukkassuodattimet (DPF) ja bensiinin kolmitie-katalysaattorit (TWC). Tämän spesifikaation mukaiset öljyt tarjoavat pidemmän käyttöiän DPF: lle ja TWC: lle ja tarjoavat polttoainetalousetuja.

ACEA C5Vakaa, keskitasoinen SAPS-moottoriöljy entistä parempaan polttoainetalouteen, käytettäväksi katalysaattoriöljynä pidennetyillä öljynvaihtoväleillä ajoneuvoissa, joissa on kaikentyyppiset modernit pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät, ja korkean suorituskyvyn henkilöautoissa öljyjen käyttöä varten HTHS-viskositeetti 2,6 mPa * s.

Öljyn osto-ohje: 
ACEA C5 -moottoriöljyt sopivat dieselmoottoreihin, jotka edellyttävät C5-eritelmää. Nämä öljyt ovat 0w-20 tai 5w-20 luokan moottoriöljyjä. Polttoainetehokas C5 vaatii 2% paremman polttoaineenkulutuksen kuin C3.